DiscoveryCAMP EV3 2017-12-18T15:18:45+00:00

Project Description

DISCOVERYCAMP MINDSTORMS EV3

DiscoveryCAMP Mindstorms EV3 kurs programowania robotyki

Kurs DiscoveryCAMP EV3 daje uczniom wgląd w rozwiązania technologiczne stosowane we współczesnych fabrykach i przedsiębiorstwach. Podczas budowania i programowania 12 szczegółowo zaprojektowanych robotów, uczniowie dowiadują się jak matematyka, fizyka i niesamowite maszyny umożliwiają ludzkości osiąganie kolejnych celów.

Pełny dostęp do 12 kompleksowych lekcji robotyki, które inspirują i uczą. Każda lekcja zawiera:

  • obszerne wprowadzenie do lekcji wraz ze zdjęciami i animacjami,
  • szczegółowe instrukcje budowy robota LEGO Mindstorms EV3,
  • instrukcja programowania krok po kroku,
  • mini gry edukacyjne i inne dodatki.

Plan lekcji dla nauczyciela, również w wersji do druku.
Dostęp do podręczników dla nauczyciela RoboCAMP.

  • Kompatybilny zestaw LEGO:
    LEGO Mindstorms Education EV3 Core set #45544;
  • Kompatybilne oprogramowanie:
    oprogramowanie LEGO Mindstorms EV3;
  • Komputer z dostępem do internetu.

ĆWICZENIA

manipulator DiscoveryCAMP Mindstorms EV3

MANIPULATOR

Manipulator jest precyzyjnym ramieniem robotycznym o niezwykle szerokim zastosowaniu. Podobne urządzenia możemy spotykać w wielu fabrykach, laboratoriach, a także jako część większych robotów, bądź pojazdów. Zadaniem tego robota jest chwycenie i przeniesienie skrzynki w inne miejsce. Przyciski na kostce EV3 dają operatorowi dostęp do trzech opcji: podniesienia i opuszczenia ramienia, obrotu wokół własnej osi, a także zamknięcia i otwarcia chwytaka. Konstrukcja jest doskonałą okazją do przedstawienia rozwiązań technologicznych stosowanych na liniach produkcyjnych, czy też zastosowań nowoczesnych manipulatorów.

Ćwiczenie przygotowane dla zestawu LEGO Mindstorms Education EV3 Core #45544.

anemometr DiscoveryCAMP Mindstorms EV3

ANEMOMETR

Anemometr, inaczej wiatromierz, to podstawowe urządzenie służące meteorologom do określenia prędkości wiatru. Nasza konstrukcja posiada trzy kopuły, które umożliwiają wprowadzenie w ruch wirnika – im mocniej w nie dmuchniemy, tym szybciej wirnik będzie się obracał. Ilość obrotów jest mierzona przy pomocy pomiarów czujnika koloru. Zajęcia stanowią doskonałą sposobność do rozmowy o klimacie, pogodzie i jej podstawowych składowych.

Ćwiczenie przygotowane dla zestawu LEGO Mindstorms Education EV3 Core #45544.

przenosnik DiscoveryCAMP Mindstorms EV3

PRZENOŚNIK KORYTOWY

Przenośnik korytowy to prosty model, który niczym mitologiczny Syzyf przenosi metalową kulkę na sam szczyt systemu rynien. Te prowadzą kulkę w dół, do koszyka, by ponownie mogła zostać podniesiona. Cały proces kontrolowany jest przy pomocy czujnika koloru, który wykrywa obecność kulki w koszyku, dzięki czemu ramię nie porusza się, gdy nie ma niczego do podniesienia. Kostka EV3 zlicza ilość powtórzeń i wyświetla tę informację na ekranie. Konstrukcja zachęca do rozmowy na temat taśmociągów i zautomatyzowanych systemów transportowych, które wykorzystują proste mechanizmy do monotonnych, powtarzalnych zadań.

Ćwiczenie przygotowane dla zestawu LEGO Mindstorms Education EV3 Core #45544.

symulator lotu DiscoveryCAMP Mindstorms EV3

SYMULATOR LOTU

Konstrukcja pozwala na sterowanie niewielkim modelem śmigłowca. Dwa duże silniki podnoszą i opuszczają helikopter, a mniejszy silnik umieszczony między nimi sprawia, że wirnik helikoptera przyspiesza. Czujnik dotyku działa jak przepustnica: jeśli zostanie wciśnięty, prędkość wirnika się zwiększy, a helikopter zacznie się podnosić. Po zwolnieniu przycisku helikopter zacznie opadać. Warto z tej okazji porozmawiać z dziećmi o szkoleniach pilotów oraz o nowoczesnych urządzeniach stosowanych do nauki innych zawodów.

Ćwiczenie przygotowane dla zestawu LEGO Mindstorms Education EV3 Core #45544.

pozytywka DiscoveryCAMP Mindstorms EV3

POZYTYWKA

Pozytywka to bardzo nietypowy robot, który zmienia zestaw LEGO Mindstorms EV3 w instrument muzyczny. Silnik w równym tempie obraca wysuniętym czujnikiem kolorów i w momencie wykrycia odpowiedniej barwy, kostka EV3 wydaje odpowiedni dźwięk. Ustawiając na drodze czujnika szereg kolorowych elementów można tworzyć proste melodyjki. Ta wyjątkowa konstrukcja zachęca do rozmów na temat wysokości dźwięku oraz sposobu zapisywania muzyki: na papierze, czy też w pamięci komputera. Warto porozmawiać również o innych automatycznych maszynach, które powstały w celach rozrywkowych.

Ćwiczenie przygotowane dla zestawu LEGO Mindstorms Education EV3 Core #45544.

tester DiscoveryCAMP Mindstorms EV3

TESTER

Tester to robot, który wykorzystuje czujnik kolorów do oddzielania jednych kolorowych przedmiotów od drugich. Przedmioty umieszczane są na podstawce pod sensorem, a po rozpoznaniu ich koloru są popychane w kierunku odpowiedniej przegródki. Tester to przykład robota, który zastępuje człowieka przy podejmowaniu decyzji czy badany przedmiot spełnia dane wymogi, czy nie. Na zajęciach warto wspomnieć o innych testerach i miernikach, które lepiej od człowieka potrafią ocenić cechy przedmiotu, a także o sytuacjach, w których człowiek jest niezastąpiony.

Ćwiczenie przygotowane dla zestawu LEGO Mindstorms Education EV3 Core #45544.

wyrzutnia DiscoveryCAMP Mindstorms EV3

WYRZUTNIA

Zadaniem Wyrzutni jest wyrzucenie piłeczki pingpongowej z taką mocą, aby trafiła do pudełka. Głównym elementem konstrukcji jest obrotowa wieża, której pozycją możemy sterować przy pomocy przycisków na kostce EV3. Robot wyposażony jest w czujnik odległości określający dokładny dystans dzielący go od celu oraz czujnik dotyku, którym dajemy sygnał do wystrzelenia pocisku. Budowanie Wyrzutni jest świetną okazją do pokazania jak wiele różnych sposobów wyrzucania pocisków wymyśliła ludzkość na przestrzeni dziejów.

Ćwiczenie przygotowane dla zestawu LEGO Mindstorms Education EV3 Core #45544.

sortownik DiscoveryCAMP Mindstorms EV3

SORTOWNIK

Sortownik jest to maszyna, której zadaniem jest rozdzielenie zmieszanych, kolorowych klocków na cztery grupy. Pojemnik z klockami przechyla się by wsunąć jeden klocek pod czujnik, który określa kolor klocka. W zależności od wyniku pomiaru, robot ustawia rynnę i pochyla pojemnik tak, by zrzucony klocek trafił do swojej grupy. Sortownik sygnalizuje kolor każdego badanego klocka i przerywa pracę, gdy posortuje wszystkie klocki. Budowa i programowanie Sortownika to świetna okazja do rozmowy o roli automatyki w nowoczesnym świecie.

Ćwiczenie przygotowane dla zestawu LEGO Mindstorms Education EV3 Core #45544.

licznik pinów DiscoveryCAMP Mindstorms EV3

LICZNIK PINÓW

Zadaniem Licznika pinów jest dokładne określenie ilości pinów znajdujących się na ruchomej tacce, która porusza się dzięki zastosowaniu przekładni zębatej i tłoka. Jej szybkie wibracje sprawiają, że klocki ześlizgują się do kanału wyposażonego w czujnik koloru, który rozpoznaje ich barwę i umożliwia ich zliczenie. Jest to przykład robota, który wyręcza człowieka przy wykonywaniu nużących i wymagających skupienia zadań. Daje on sposobność do rozmowy o historii rozwoju przemysłu, czy też o wprowadzaniu coraz to nowszych rozwiązań na liniach produkcyjnych.

Ćwiczenie przygotowane dla zestawów LEGO Mindstorms Education EV3 Core #45544 i Mindstorms EV3 #31313.

czołg mostowy DiscoveryCAMP Mindstorms EV3

CZOŁG MOSTOWY

Czołg mostowy to robot, który potrafi przejechać na druga stronę przepaści rozkładając przed sobą przenośny most. Jak każdy czołg, nasz model również porusza się na gąsienicach, które zapewniają mu dużą stabilność na rozmaitym podłożu. Dzięki zastosowaniu czujnika odległości robot potrafi samodzielnie zatrzymać się przed krawędzią urwiska. Most, który przenosi czołg, można wydłużyć, aby dopasować go do szerokości przepaści. Budowanie czołgu mostowego to świetna okazja do przybliżenia ciekawych rozwiązań konstrukcyjnych wykorzystywanych w czołgach.

Ćwiczenie przygotowane dla zestawów LEGO Mindstorms Education EV3 Core #45544 i Mindstorms EV3 #31313.

JEŹDZIK

Jeździk to prosty robot mobilny, poruszający się na trzech kołach: dwa z nich są napędzane silnikami, trzecie pełni funkcję stabilizatora. Robot ma prostą konstrukcję, która doskonale nadaje się na rozpoczęcie przygody z robotyką. Jego podstawowym zadaniem jest ominięcie przeszkody przy pomocy odpowiednio napisanego programu. Istnieje również możliwość zastosowania w robocie dowolnego czujnika, który znacznie poszerzy możliwości związane z jego programowaniem. Na zajęciach warto porozmawiać o różnych typach pojazdów i o rozwiązaniach technologicznych w nich zastosowanych.

Ćwiczenie przygotowane dla zestawów LEGO Mindstorms Education EV3 Core #45544 i Mindstorms EV3 #31313.

ROBOT GÓRNICZY

Robot górniczy to prosty pojazd, który jest w stanie samodzielnie pokonywać kręte korytarze lub tunele. Porusza się na dwóch gąsienicach, które zapewniają mu dużą przyczepność na każdej nawierzchni. Umieszczony na przodzie robota czujnik odległości pozwala mu odnaleźć się w labiryncie. Dzięki niemu pojazd może zatrzymać się przed ścianą i skręcić, nawet w zupełnych ciemnościach. W czasie zajęć można opowiedzieć o wykorzystaniu ultradźwięków w przyrodzie i w przemyśle oraz o innych sposobach wykrywania przeszkód i mierzenia odległości.

Ćwiczenie przygotowane dla zestawów LEGO Mindstorms Education EV3 Core #45544 i Mindstorms EV3 #31313.

POWIĄZANE PRODUKTY

WYMAGANIA
ZAMÓW DISCOVERYCAMP MINDSTORMS EV3
INNE KURSY