ArcadeCamp Scratch

Poznaj proces tworzenia gier razem z serią ćwiczeń programistycznych zaprojektowanych dla dzieci od 9 roku życia. Twórz grywalne projekty gier oparte na klasykach, takich jak Pong, Frogger, Snake czy Tetris, i jednocześnie poznawaj zaawansowane polecenia programistyczne i pojęcia używane w wielu językach programowania. Wszystkie lekcje opierają się tylko Scratchu, więc potrzebujesz tylko komputera i dostępu do internetu.
Scenariusze lekcji są dostępne w miesięcznej i rocznej subskrypcji.

Celem tej unikalnej serii jest wprowadzenie uczniów w proces tworzenia gier. Każdy projekt uczy myślenia komputacyjnego i najważniejszych pojęć programistycznych. Z tą serią stworzysz 10 interaktywnych, kolorowych i wciągających gier inspirowanych klasycznymi grami arcade. Każde ćwiczenie zawiera:

  • obszerne wprowadzenie ilustrowane zdjęciami i animacjami,
  • od 2 do 4 lekcji programowania (w sumie 24),
  • instrukcje programowania krok po kroku,
  • grafiki i inne dodatki do pobrania.
  • dostęp do dodatkowych materiałów dydaktycznych.

Scenariusze lekcji

SPACE EXPLORER
Przetrwaj jak najdłużej manewrując wahadłowcem kosmicznym przez pole asteroid. Aby zrobić tą grę, będziecie musieli zaprogramować klawisze strzałek, ruch obiektów i wykrywanie kolizji między nimi.
BOUNCING GEAR
Zrób grę dla jednego gracza, którego celem będzie odbijanie zębatki paletką – podobnie jak w klasycznym Pongu. A do obliczania ruchu zębatki będziesz mógł wykorzystać zmienne i wzory matematyczne.
RACE
Trzymaj się zdala od krawędzi żeby przyśpieszyć i wygraj z drugim graczem w wyścigu na czas. Ale najpierw musisz stworzyć grę. W tym celu wykorzystasz wykrywanie kolorów, zmienne i wiele innych bloczków.
FALLING BRICKS
Przesuwaj koszyk myszą i złap jak najwięcej spadających klocków. Podczas tworzenia tej gry wykorzystasz zmienne, wykrywanie kolorów, system punktowy i nauczysz się jak zrobić użytek z losowości.
SNAKE
Miałeś okazję zagrać oryginalną wersję Snake'a? Teraz możesz zrobić swoją. Cel wciąż jest taki sam: zjeść jak najwięcej przekąsek, uniknąć zderzenia ze ścianą i ugryzienia własnego ogona.
BANANA CHASE
Poprowadź Goryla przez labirynt, na końcu którego czeka smakowita kiść bananów. Stwórz prostę grę i dowiedz się jak wykorzystać Scratcha do zaprogramowania przycisków, albo ożyw główną postać animacją.
FROGGER
Przeprowadź żabę przez wodę na drugą stronę rzeki. W tym projekcie stworzysz duszka żaby sterowanego klawiaturą i wykorzystasz zmienne do klonowania drewna płynącego w dół rzeki.
TETRIS
Niektórzy mówią, że to najbardziej uzależniająca gra wszech czasów. Ta wersja wykorzystuje listy, zdarzenia i zmienne do manipulowania szybkością i trudnością gry. Tetris ma w sumie ponad 100 linijek kodu, ale warto.
CLICK-A-BRICK
Twoim celem w tej grze zręcznościowej jest usunąć możliwie jak najwięcej bloczków w ograniczonym czasie. Podczas projektu dowiesz się jak wykryć położenie i stan kursora myszy w Scratchu, a także jak tworzyć proste animacje.
BRICK-MAN
Oparta na legendarnym Pac-Manie, ta gra wykorzystuje wykrywanie kolorów, efekty wizualne i powielanie obiektów. Twoim celem jest zaprogramować ją, po czym "zjeść" wszystkie krzyżyki w labiryncie nie dając się złapać.