W 2016 roku LEGO Education wypuściło zestaw edukacyjny WeDo 2.0. Kilka miesięcy później opublikowaliśmy na naszej stronie jego kompleksową recenzję, wraz ze szczegółowym porównaniem do starszej wersji. Jej zaktualizowaną wersję znajdziecie poniżej.

Dziś, z perspektywy niemal 5 lat pracy z zestawem, możemy z całym przekonaniem stwierdzić, że WeDo 2.0 to najlepszy zestaw do nauczania robotyki stworzony przez LEGO Education.

Z punktu widzenia nauczyciela trudno o lepsze narzędzie. Zestaw jest świetnie przystosowany do pracy w szkole, przyjazny dzieciom, ma też wybitnie korzystny stosunek możliwości dydaktycznych do ceny. Bez cienia przesady można powiedzieć, że na dynamicznym rynku narzędzi do nauczania robotyki i programowania, na którym rokrocznie pojawia się co najmniej kilkanaście ciekawych produktów, WeDo 2.0 od lat pozostaje niedoścignionym liderem.

Także w zespole RoboCamp zestaw cieszy się od lat statusem ulubieńca. Praca projektowa, a także dydaktyczna, zarówno z dziećmi jak i nauczycielami, z wykorzystaniem WeDo 2.0 była dla nas w ostatnich latach czystą przyjemnością. Dzięki Wam za to, LEGO Education!

Roboty z WeDo 2 i WeDo 1


W 2016 roku LEGO Education wydało nową wersję zestawu do robotyki WeDo™. Czym różni się wersja LEGO® Education WeDo 2.0 (45300) od WeDo 1.0 (9580)? Który z nich jest lepszy do nauki szkolnej, a który do edukacji domowej? Czy przyszedł czas na zmiany?

Przez kilka ostatnich miesięcy, nasz zespół edukatorów, konstruktorów robotów i twórców podręczników pracował z nowymi zestawami, by wymienić opinie i pomóc Wam w podjęciu przemyślanej decyzji. Używaliśmy nowych zestawów w klasie, zaprojektowaliśmy z nich kilka nowych robotów, przetestowaliśmy ich części elektroniczne i korzystaliśmy z nowego oprogramowania na urządzeniach z różnymi systemami operacyjnymi. Zebraliśmy w tym czasie dużo informacji, dlatego artykuł jest dość obszerny.

Aby ułatwić poruszanie się po tekście, przygotowaliśmy spis treści, dzięki któremu można od razu przejść do rozdziału, który Was interesuje. Mamy nadzieję, że znajdziecie w naszej recenzji informacje, których szukacie. Miłego czytania!

LEGO WeDo - Co to jest?

LEGO Education WeDo powstało w wyniku współpracy Mitchela Resnicka, dyrektora zespołu Lifelong Kindergarten w MIT Media Lab, oraz Erika Hansena, dyrektora departamentu Electronics R&D przedsiębiorstwa LEGO. Poprzednim razem, ich dwudziestoletnia współpraca zaowocowała wydaniem zestawu LEGO Mindstorms dla dzieci w wieku 11+, który odniósł ogromny sukces.

Zestaw konstrukcyjny do robotyki LEGO Education WeDo™, przeznaczony dla dzieci w wieku od 7 do 9 lat, został wydany w 2009 r. i pozwolił młodszym odbiorcom zasmakować robotyki. Zestaw zawiera klocki LEGO oraz jeden silnik, dwa czujniki i hub, który łączy zbudowany model z komputerem. Przy pomocy prostego wizualnego języka programowania można powołać roboty do życia. Dzięki przyjaznemu podejściu, zestaw pokazuje dzieciom, że nauka może być zabawą – jest inspirująca i interesująca zarazem. Dzieci uczą się skomplikowanych zagadnień z dziedzin fizyki, inżynierii i programowania, a jednocześnie rozwijają zdolności motoryczne i umiejętności poznawcze. Wszystko to podczas zabawy klockami LEGO.

Prostota i wszechstronność WeDo sprawiają, że jest to świetny zestaw do uczenia robotyki i programowania w klasie, czy do usprawnienia lekcji STEM. Uczniowie pracują w parach, wspólnie korzystają z jednego zestawu i jednego komputera (lub tabletu), co poprawia ich umiejętności komunikacji oraz współpracy.

Edukatorzy RoboCamp, którzy od dawna i z sukcesem nauczają przy pomocy WeDo, mogą potwierdzić, że jeśli chodzi o zachęcenie dzieci do poznawania technologii i programowania, to narzędzie nie ma sobie równych. Nasze własne serie scenariuszy lekcji przeznaczone do pracy z LEGO WeDo: CityCamp, StarCamp i SafariCamp pokazują, że możliwości zestawu są ogromne – wykorzystując WeDo można zaciekawić dzieci fizyką, mechaniką, astronomią, a nawet biologią!

Pierwsza wersja zestawu bardzo przypadła nam do gustu, dlatego z niecierpliwością czekaliśmy na WeDo 2.0. Udało nam się wreszcie zdobyć nowe zestawy i zrobić z nich użytek. Po kilku miesiącach, jesteśmy w stanie przedstawić nasze wnioski.

Pudełko i klocki

Pudełko WeDo 2

Zacznijmy od pudełka. Zestaw LEGO Education WeDo™ 2.0 jest zapakowany w duże, wytrzymałe, plastikowe pudełko, prawie dwa razy większe niż jego poprzednik. Wieko jest półprzezroczyste, a w środku pudełka znajduje się wkładka z 13 wygodnymi przegródkami na małe klocki LEGO.

W każdej przegródce zmieści się od 4 do 11 rodzajów klocków LEGO, posortowanych zgodnie z ich rozmiarem i przeznaczeniem. Większe elementy przechowuje się pod wkładką, na dnie pudełka. Układ dołączonej do zestawu listy elementów odpowiada układowi przegródek, co okazało się bardzo praktyczne. Zestaw zawiera także 13 naklejek, którymi można oznaczyć przegródki i ułatwić sobie utrzymywanie porządku w pudełku. Najlepiej umieścić naklejki po jednej stronie każdej przegródki – dzięki temu wszystkie będą widoczne przy wkładaniu klocków.

WeDo 2.0 zawiera 280 części LEGO – jest to ogromna zmiana, zwłaszcza, że w poprzedniej wersji było tylko 150 elementów. Innymi słowy, dostajemy dwa razy więcej klocków za podobną cenę. Możliwości WeDo 1.0 można było poszerzyć kupując oddzielnie sprzedawany zestaw WeDo Resource, który zawierał 325 dodatkowych klocków.

Zwiększona liczba elementów i poszerzona wkładka z przegródkami przyczyniły się do powiększenia rozmiaru pudełka. Oczywiście może to stanowić problem w niektórych pracowniach, gdyż nowe zestawy wymagają więcej miejsca do pracy i przechowywania. Jednak jest też pewien plus: nowe pudełka o wiele łatwiej ułożyć jedno na drugim.

Problem zapotrzebowania na przestrzeń do przechowywania traci na wadze, jeśli weźmiemy pod uwagę to, że nowy projekt pudełka usprawnia proces budowania. Używaliśmy zestawów przez jakiś czas i możemy śmiało potwierdzić, że znajdowanie klocków jest łatwiejsze, co skraca czas potrzebny na budowanie, a samo budowanie jest cichsze. Dzięki łatwości znalezienia części, piekielne odgłosy przerzucania klocków są mniej intensywne, co jest prawdziwym błogosławieństwem dla osób, które często używają klocków na lekcjach.

Podsumowując, pudełko zostało znacznie ulepszone w porównaniu do WeDo 1.0 i jego niepraktycznej czterokomorowej wkładki, która zazwyczaj lądowała w koszu.

Części LEGO - Informacje ogólne

Lista wszystkich klocków LEGO WeDo 1.0

Lista wszystkich klocków LEGO WeDo 2.0

Tak jak w większości zestawów LEGO, przy pierwszym otwarciu wszystkie części zapakowane są w plastikowe torebki.

Niestety, zawartość torebek nie odpowiada przegródkom zaprojektowanym we wkładce LEGO, dlatego jeśli kupujecie kilka zestawów na raz, zarezerwujcie czas na posortowanie klocków. Właściwie to będziecie musieli to robić co tydzień, lub dwa (zależnie od intensywności użytkowania), więc czemu nie zacząć już teraz? Może Wam się wydawać, że macie to opanowane, bo pracowaliście z WeDo 1.0; zastanówcie się raz jeszcze – elementów w tym zestawie jest dwa razy więcej i każdy z nich musi znaleźć się w odpowiedniej przegródce.

Przejdźmy do części. Pierwsze co rzuca się w oczy to nowa paleta kolorów, zdecydowanie różna od WeDo 1.0. W WeDo 2.0 dominują zielenie, błękity i żółcie w jasnych odcieniach; innych kolorów jest niewiele. Jest za to dużo przezroczystych klocków.

Jasne kolory pasują do tematu przewodniego curriculum stworzonego przez LEGO, który skupia się na recyklingu i ekologii. Większości dzieci paleta przypadła do gustu. My obawiamy się, że ograniczenie kolorów może też trochę ograniczyć kreatywność, gdyż zachęca do wybierania określonych rozwiązań. Gdyby dodano kilka czerwonych i niebieskich części, cały zestaw zyskałby na wartości.

Zestaw WeDo 2.0 zawiera o wiele więcej małych elementów niż jego poprzednik. Jest to zastanawiające, bo oba zestawy zostały zaprojektowane dla tej samej grupy wiekowej 7+. Mogłoby się wydawać, że współczesne siedmiolatki lepiej radzą sobie z małymi częściami niż ich rówieśnicy w 2009 r., kiedy wydano LEGO WeDo 1.0. Nic bardziej mylnego.

Wyposażony w 280 elementów, w tym wiele małych części, zestaw LEGO WeDo 2.0 jest idealny dla dzieci w wieku 7+. Limit wiekowy dla zestawu LEGO WeDo 1.0 był za to zbyt wysoki. Również sześciolatki dobrze sobie radziły pracując z tym zestawem, co mogą potwierdzić edukatorzy RoboCamp. Istnieją jeszcze inne kwestie, które przekładają się na wyższy limit wiekowy – zostały omówione w rozdziale Programowanie.

Części LEGO - Porównanie szczegółowe

Różnice między zestawami LEGO WeDo 1.0 i 2.0 są najlepiej widoczne, gdy przyjrzymy się klockom. Pozostałe elementy zestawu, poza nowym hubem i softem, nieszczególnie się zmieniły. Weźmy pod lupę wszystko to co pojawiło się w nowym zestawie oraz – co równie ważne – to czego w nim zabrakło.

Płytki, płaskie klocki LEGO WeDo 2.0 1. Górna lewa przegródka to miejsce dla płytek. Płytki Technic są różnokolorowe i dostępne w wielu rozmiarach, czego zestaw WeDo 1.0 nie oferował.

W tej przegródce znajdują się też inne klocki, na które warto zwrócić uwagę. Biały wspornik przyda się do łączenia części prostopadle, a szara płytka 4×4 z dziurą pośrodku może się sprawdzić przy wzmacnianiu konstrukcji. Pamiętacie obrotnicę 2×2 z zestawu WeDo 1.0? Teraz to zupełnie inna historia! Podstawa obrotnicy w połączeniu z błękitną okrągłą płytką 4×4 tworzą świetny, praktyczny mechanizm obrotowy dla wszelkich modeli żurawi i karuzel. Dzięki większemu rozmiarowi i dziurce na pina pośrodku płytki i podstawy, obrotnicę można podłączyć do silnika, dzięki czemu jest prawie tak praktyczna jak jej odpowiednik z serii Technic.

Pochyłe klocki LEGO WeDo 2.0 2. Przejdźmy do lewej dolnej przegródki, gdzie czekają wszystkie ścięte klocki. Klocków z tej kategorii jest więcej niż w poprzedniej wersji zestawu.

Są za to mniej różnorodne pod względem budowy. Brakuje też ściętych klocków szerokich na dwa study, których było całkiem sporo w WeDo 1.0. Nadawały konstrukcjom więcej stabilności, za czym szczerze tęsknimy. W tej przegródce warto przyjrzeć się bliżej kilku klockom LEGO. Obustronnie ścięty błękitny klocek 4×1 jest rzadko spotykany i można go wykorzystać do uporządkowania kabli łączących elementy elektroniczne z hubem. Klocek 1×2 ścięty pod kątem 31° również jest nowym dodatkiem do zestawu, dzięki któremu można rozwinąć skrzydła i stworzyć bardziej opływowe, aerodynamiczne modele. Co ciekawe, jest to jedyny klocek szeroki na dwa study, co wydało się nam nieco dziwne.

Klocki LEGO WeDo 2.0 3. Kolejna przegródka zawiera klasyczne bricki. W LEGO WeDo 2.0 jest więcej klocków tego typu, ale są zazwyczaj mniejsze. WeDo 1.0 przyzwyczaiło nas do klocków 2×6, ale ich brak jest rekompensowany obfitością belek w sąsiedniej przegródce.

Belki LEGO WeDo 2.0 4. Ilość bricków typu Technic jest taka sama jak w zestawie WeDo 1.0, ale jest więcej długości do wyboru. Co więcej, w zestawie znajdziemy dodatkowo dwie belki, dwie belki-L, oraz dwa razy więcej płytek z prostopadłą belką – hurra! Szkoda tylko, że wszystkie klocki są zielone; przydałoby się trochę różnorodności kolorystycznej.

Łączniki LEGO WeDo 2.0 5. W następnej małej przegródce mieści się zupełnie nowy rodzaj klocków LEGO, których w ogóle nie było w zestawie WeDo 1.0. Łączniki zwykłe i kątowe stanowią świetny dodatek do WeDo – dają nam zupełnie nowe możliwości. W poprzedniej wersji, sami musieliśmy wymyślać łączniki z okrągłych bricków 2×2. Teraz już nie ma takiej potrzeby, za to możemy projektować dłuższe i wytrzymalsze wały napędowe

  1. W zestawie WeDo 2.0 wreszcie znalazły się małe dystanse. Ich miejsce jest w szóstej przegródce, razem z dużymi dystansami, pinami (których jest o dwa więcej niż w wersji 1.0, ale nadal mało) i łącznikami pin-oś.

Osie LEGO WeDo 2.0 Piny LEGO WeDo 2.0 7. W nowym zestawie jest o wiele więcej osi, co razem z łącznikami naprawdę poszerza możliwości konstrukcyjne. Jest też kilka specjalnych osi, takich jak czteromodułowa oś z blokadą na końcu, dwumodułowa oś z rowkami i niezwykle interesująca czarna dwumodułowa oś z pinem. Trudno nawet porównywać ten wachlarz klocków z zaledwie 6 osiami dostępnymi w LEGO WeDo 1.0.

Oczy, kwiatki, klocki dekoracyjne LEGO WeDo 2.0 8. Ósma przegródka również jest mniejsza rozmiarowo, ale jej zawartość przyciąga oko. Znajdziecie w niej wszystkie części dekoracyjne, takie jak kwiaty, rośliny, przezroczyste okrągłe bricki 1×1 w trzech kolorach, malutką dźwignię i gładkie płytki z oczami w dwóch rozmiarach. Te ostatnie są najbardziej interesujące: nie tylko możemy wybrać rozmiar oczu, ale możemy je przyczepić do jakiejkolwiek części LEGO. Dzięki temu, możliwości budowania różnorodnych postaci są dużo większe.

W zestawie LEGO WeDo 2.0 nie ma żadnego ludzika. Niektórym dzieciom może ich brakować, ale była to prawdopodobnie dobra decyzja projektantów zestawu. Ludziki były często przyczyną zamętu w klasie (dwoje dzieci na zestaw z tylko jednym ludzikiem!), niepotrzebnie też sugerowały dzieciom (i dorosłym konstruktorom robotów) rozmiar konstrukcji – przecież powinien pasować do ludzika!

Okrągłe płytki LEGO WeDo 2.0 9. Kolejna przegródka mieści cztery rodzaje okrągłych gładkich i zwykłych płytek. Są tu dwie klasyczne okrągłe płytki 2×2 i sześć płytek z zaokrąglonym spodem. Ale o wiele ciekawsze są: ciemnoszara gładka płytka 2×2 z dziurką pośrodku i biała gładka płytka z jednym studem. Te dwa klocki można ze sobą połączyć tworząc sprytny łącznik dla innych, przeciwstawnie ułożonych klocków LEGO. Na pewno zastosujemy ten mały trik w jednej z naszych konstrukcji!

Płytki LEGO Wedo 2.0 10. Przejdźmy dalej. Następna przegródka zawiera kilka rodzajów płytek szerokich na jednego studa. Jest sporo klocków tego typu, co jest fajne, ale paleta kolorów jest dość ograniczona. Zwykłe płytki są białe, większość gładkich płytek jest szara, tylko dwie malutkie płytki 1×2 są w kolorze błękitnym.

Złączenia kulowe, przeguby LEGO WeDo 2.0 11. W kolejnej przegródce jest dużo niebanalnych klocków LEGO. Spośród nich, najbardziej wartościowe są klocki 2×2 z jednym lub dwoma przegubami kulowymi, oraz klocki z gniazdem kulowym. Te części są niezastąpione przy tworzeniu połączeń umożliwiających ruch w dwóch płaszczyznach naraz, włączając możliwość obrotu.

Poza tym, znajdziemy tu żółte złącze kulowe Technic z wejściem na oś, co jeszcze bardziej poszerza możliwości tworzenia różnych rodzajów połączeń kulowych. W tej przegródce znajdziecie także przydatne klocki znane z WeDo 1.0: bloczki 1×2 z pinem i bloczki 1×2 z wejściem na oś. Liczba tych elementów została zmniejszona o dwa, więc teraz są cztery z każdego rodzaju. Są też dwa białe klocki 1×1 ze studem po boku, których można użyć z klockiem przedstawiającym oko.

Gumki LEGO WeDo 2.0 12. Dwunasta przegródka jest przeznaczona dla kilku rodzajów klocków LEGO. Znajdziecie tam 6 przezroczystych kół pasowych, czyli sporo; ale do kompletu są tylko dwie gumowe opony. Dostajemy też okrągłe bricki 2×2, do których przyzwyczailiśmy się w poprzedniej wersji.

Miłą niespodzianką jest wprowadzenie gumek innego typu; prócz dobrze znanej gumki 33 mm, jest też jej mniejszy czerwony odpowiednik o długości 25 mm. Ta różnorodność, w połączeniu z większą ilością kół pasowych i małych dystansów, tworzy nowe możliwości w projektowaniu przekładni pasowych.

Ciekawostką jest to, że mimo braku ludzików, zestaw WeDo 2.0 zawiera dwie narty dla ludzików. Zapewne można je wykorzystać jako płozy, ale dlaczego w ogólne znalazły się w zestawie pozostaje dla nas zagadką.

Zębatki LEGO WeDo 2.0 13. Czas na ostatnią przegródkę: ZĘBATKI! Dużo, dużo różnych rodzajów zębatek. Są tu dobrze znane koła zębate z 24 i 8 zębami, a tych drugich jest aż 4 (i świetnie, bo są bardzo przydatne, ale gubią się w pierwszej kolejności). Zębate kątowe w kształcie korony z zestawu 1.0 zostały zastąpione płaskimi zębatkami kątowymi z 20 zębami i dwustronnymi zębatkami stożkowymi w wersjach z 20 i 12 zębami do stosowania w przekładniach nierównoległych.

Zestaw zawiera także świetną przezroczystą obudowę skrzyni biegów LEGO, ślimaka i cztery (czyli więcej niż w WeDo 1.0) listwy zębate do budowania potężniejszych przekładni linowych. Ogólnie mówiąc, w WeDo 2.0 wybór zębatek jest dużo szerszy. Możemy dzięki temu budować dużo bardziej skomplikowane przekładnie. Z drugiej jednak strony, poprawne połączenie zębatek stożkowych jest dosyć trudne, więc młodsze dzieci mogą mieć z tym więcej problemów.

Inne części LEGO WeDo 2.0 14. Większe klocki nie należące do żadnej kategorii są przechowywane na dnie pudełka. Oprócz elementów elektronicznych, znajdziecie tam długie na 16 studów płytki, wprowadzone do WeDo 2.0 w miejsce bricka 8×16 z WeDo 1.0. Znajduje się tam także linka bez zaczepów o długości 50 cm i dwa łańcuchy z zaczepami. Łańcuchów i linki można używać razem ze szpulami w do budowania różnorodnych konstrukcji dźwigów i wyciągów.

Na dnie pudełka odnajdziecie też kilka części, których brak dotkliwie odczuwaliśmy korzystając z zestawu WeDo 1.0. Są tam dwa rodzaje opon (cztery z głębokim bieżnikiem i dwie balonowe) wraz z pasującymi felgami, więc wreszcie można budować pojazdy.

Separator LEGO WeDo 2.0 Na koniec przedstawiamy prawdziwą gwiazdę wieczoru – rozdzielacz klocków. Ta wielce potrzebna część szczęśliwie trafiła do pudełka w drugiej wersji. Jak na ironię, usunięcie podstawy 8×16 znacznie ułatwiło rozdzielanie klocków, ale oczywiście rozdzielacz zawsze może się przydać.

Części LEGO - Pożegnania

Braki LEGO WeDo 2.0 Nowy zestaw LEGO Education WeDo 2.0 jest bogatszy od swojego poprzednika, przynajmniej jeśli chodzi o części LEGO. Jednak kilku części z WeDo 1.0 będzie nam zdecydowanie brakować. Po pierwsze i najważniejsze, szara krzywka. Ten osobliwy klocek był niezastąpiony przy wszystkich konstrukcjach opartych na mechanizmach korbowych. I choć są sposoby by zbudować wał korbowy bez używania tej części, to konstrukcja nie będzie już tak prosta i schludna.

Prócz tego elementu, w WeDo 1.0 często używaliśmy bloczków 2×6, podstawy 8×16 i ściętych klocków 2×2. O wszystkich z nich wspominaliśmy w poprzednich paragrafach – były one przydatne do stabilizowania konstrukcji tworzonych modeli.

Możliwości konstrukcyjne

Projektanci i konstruktorzy robotów WeDo powinni być zadowoleni z nowego zestawu. Wersja 2.0 poszerza ich możliwości, mimo że ilość elementów elektronicznych jest taka sama. Obfitość 280 klocków LEGO pozwala na budowanie silniejszych i większych robotów – w przypadku WeDo 1.0 zawsze czegoś brakowało.

Nowe rodzaje klocków przyczyniają się też do szukania nowych rozwiązań: nowe zębatki, przeguby kulowe, łączniki osi, więcej gumek, nowa i większa obrotnica – wszystko to sprawia, że projektowanie staje się łatwiejsze i można z niego czerpać więcej przyjemności.

Nasi kreatywni projektanci robotów mieli mnóstwo frajdy przy projektowaniu robotów z zestawu. W ofercie RoboCamp dla nauczycieli znajdziecie ponad 40 świetnych konstrukcji opracowanych w gotowe scenariusze zajęć. Poniżej znajdziecie przykładową lekcję z modelem Karuzeli zbudowanym z zestawu LEGO WeDo 2.0.

Lekcja jest podzielona na kilka części: Zobacz, Zbuduj, Zbadaj i Zaprogramuj. Zaczynamy od wprowadzenia do zajęć, podczas którego dowiemy się co nieco o siłach działających na obracające się krzesełka karuzeli. Następnie budujemy robota i dokładnie omawiamy jego konstrukcję by przygotować się do jego programowania. Ostatni etap to Zagraj, czyli zabawa i eksperymentowanie z robotem, zakończona utrwaleniem efektu zajęć.

Jeśli chcesz zobaczyć jak w praktyce wygląda lekcja z zestawem WeDo 2.0, uruchom serię filmów poniżej.

Więcej lekcji i informacji na temat LEGO WeDo 2 oraz robotów edukacyjnych znajdziesz na kanale RoboCamp na YouTube.

Części elektroniczne

Części elektroniczne zestawu LEGO Education WeDo™ 2.0 Core są zbliżone do tych, które znamy z WeDo 1.0. Dostajemy cztery części elektroniczne: średni silnik, czujnik wychylenia, czujnik ruchu i Smart Hub. Zestaw wprowadza też nową technologię łączenia elementów wykorzystującą gniazda i porty do łączenia elementów elektronicznych ze Smart Hubem. To rozwiązanie bardziej przywołuje na myśl LEGO Mindstorms niż WeDo 1.0.

Na tą chwilę, trudno określić czy ta technologia jest lepsza niż system używany w poprzedniej wersji, ale wiemy, że w WeDo 2.0 można jednocześnie podłączyć tylko dwie części elektroniczne na raz. Dla porównania, w WeDo 1.0 można było podłączyć jeden czujnik i kilka silników do huba. Kable w wersji 2.0 są szersze, co może poprawić ich wytrzymałość. Z drugiej strony, może to stanowić problem w niektórych robotach, gdyż kable są mniej elastyczne i mogą ograniczać ruch.

Smart Hub

Smart Hub LEGO WeDo 2.0 WeDo Smart Hub to zupełnie nowy element, zaprojektowany specjalnie do zestawu WeDo 2.0. Ma to samo zadanie co jego poprzednik, WeDo USB hub, czyli podłączanie czujników i silników do komputera i programu, który nimi steruje.

Smart Hub jest zauważalnie większy w porównaniu swojej poprzedniej wersji. Urósł – i to we wszystkie strony! Podczas gdy Hub USB z zestawu WeDo 1.0 hub miał podstawę 4×5 i był wysoki na dwa bricki, Smart Hub ma podstawę o wymiarach 4×8 i ma wysokość równą trzem brickom. Co więcej, po bokach wystają z niego dwa bricki typu Technic (z dziurkami) przez co jest jeszcze szerszy. To wszystko sprawia, że nowy Smart Hub jest prawie cztery razy większy niż jego poprzednik z WeDo 1.0.

Główną przyczyną pokaźnych rozmiarów Smart Huba jest to, że musi on w środku pomieścić dwie baterie AA (alkaliczne lub akumulatory), które zasilają bezprzewodowe połączenie i wszystkie elementy podłączone do huba. Dodatkowe źródło zasilania nie było potrzebne w WeDo 1.0, bo wszystkie modele były non-stop połączone z komputerem przez złącze USB.

W konsekwencji, wprowadzenie Smart Huba wiąże się z kolejnym zadaniem dla nauczycieli – sprawdzaniem stanu naładowania baterii każdą przed lekcją. Baterie w Smart Hubie można zastąpić akumulatorem Add-On Power Pack, ale jego zakup przekłada się na znaczący wzrost wydatków na sprzęt, gdyż jeden akumulator kosztuje mniej więcej tyle, co pół zestawu LEGO WeDo 2.0. Nawet jeśli zaopatrzycie się w te akumulatory, nie unikniecie konieczności ich ładowania. Praktycznie będzie kupić ich więcej niż zestawów, na wypadek gdyby któryś rozładował się w trakcie lekcji i trzeba go było wymienić.

Biorąc to wszystko pod uwagę, sugerujemy inne, tańsze rozwiązanie: zainwestowanie w dobrej jakości akumulatorki AA i zestaw dobrych ładowarek. Warto kupić o połowę więcej baterii niż ilość, której potrzebujemy na jedną lekcję – wówczas dodatkowe naładowane baterie będą zawsze pod ręką.

Największą zmianą od czasów huba USB jest wykorzystanie bezprzewodowej technologii Bluetooth Low Energy (Bluetooth 4.0) zamiast zwyczajowego połączenia USB za pomocą kabla. Daje to zupełnie nowe możliwości i niesie ze sobą pewne zmiany. Razem z licznymi kołami dostępnymi w zestawie, bezprzewodowym sterowaniem i zasilaniem bateriami, wreszcie można zbudować prawdziwie mobilne pojazdy. To duży krok naprzód.

Jednak trzeba też wziąć pod uwagę to, że technologia Bluetooth tworzy potencjalny problem podłączenia każdego Smart Huba do właściwego komputera w klasie. W Connection Center środowiska programistycznego WeDo istnieje opcja zmiany nazwy każdego Smart Huba; radzimy każdemu z nich nadać inną nazwę w środowisku oraz oznaczyć każdy Smart Hub, używając naklejki.

Aktualizacja 2021: W nowszych edycjach zestawów producent sam sugeruje takie rozwiązanie, dodaje także do zestawu specjalne naklejki.

Smart Hub zawiera dwa porty dla elementów elektronicznych wyposażonych w nowe złącze LEGO Power Functions. Górna część jest pokryta studami, na środku znajduje się zielony przycisk, a obok niego kolorowa dioda. Dioda informuje, czy Smart Hub jest podłączony do komputera lub tabletu. Działa również jako źródło światła, które można zaprogramować w środowisku WeDo 2.0 do świecenia w 10 różnych kolorach.

Zielony przycisk (określany przez LEGO jako „blue light button” ) włącza i wyłącza Smart Hub. Gdy go naciśniemy, hub będzie mógł połączyć się z innymi urządzeniami; gdy tak się stanie, światełko zapali się na niebiesko. Aby wyłączyć hub, należy przycisnąć zielony przycisk przez kilka sekund.

Niestety, to jedyna funkcja tego przycisku. Możliwość uruchomienia ostatnio użytego programu za pomocą przycisku byłaby nieoceniona – a zestaw WeDo 2.0 mógłby stać się wówczas prawdziwie autonomiczny. Na chwilę obecną, mimo technologii Bluetooth, komputer lub tablet nadal jest potrzebny do uruchomienia programu. Taka funkcja zbliżyłaby WeDo do „doroślejszej” serii Mindstorms EV3.

Silnik

Silnik LEGO WeDo 2.0 Nowy silnik jest bardzo podobny do tego, który znamy z wersji 1.0. Główną różnicą jest dodanie na górze czterech studów kosztem jednej dziurki na pina z przodu. Dzięki temu łatwiej jest przyczepić ten element do innych części LEGO.

Przeprowadziliśmy kilka testów, by porównać wydajność silników w wersjach 1.0 i 2.0, ale nie wykazały one znaczących różnic w działaniu. Nowa wersja silnika działa trochę stabilniej i z odrobinę mniejszą mocą; silnik WeDo 1.0 pracował podczas testów trochę szybciej, mimo, że używamy go od lat.

Czujnik ruchu

Czujnik ruchu LEGO WeDo 2.0 Po podłączeniu do Smart Huba, czujnik ruchu WeDo 2.0 wykrywa obiekty w odległości 15 cm. Tak jak w poprzedniej wersji, czujnik potrafi odmierzać odległość do obiektu przed sobą oraz wykrywać ruch (czyli zmianę odległości). Jego odczyty są przesyłane do komputera za pomocą Smart Huba i wyświetlane na ekranie.

Co ciekawe, pomiary są interpretowane odwrotnie niż w WeDo 1.0. Wraz ze zwiększaniem dystansu, wzrasta wartość wyświetlana na ekranie, co sugeruje, że odczyty czujnika są po prostu pomiarami odległości. LEGO WeDo 1.0 działało na odwrót: im większy był dystans, tym mniejsza liczba pojawiała się na ekranie.

Jest to dobra zmiana, bo pozwala dzieciom łatwiej zrozumieć czym są odczyty. Aczkolwiek, korzystanie w klasie z zestawów WeDo 1.0 i 2.0 naraz staje się przez to bardzo trudne, a mogłoby być korzystnym rozwiązaniem dla niektórych szkół. Pracowanie z różnie odczytywanymi danymi w taki sposób, by nauka szła gładko naprzód, może być dla uczniów mylące a dla nauczyciela uciążliwe.

Czujnik ruchu WeDo 2.0 ma o wiele lepszą rozdzielczość niż jego poprzednik. Wykrywa zmiany w odległości na poziomie 2 studów (ok. 1,5 cm), zaś w przypadku starszego czujnika mogło to być nawet 9 studów (ponad 7 cm). Co więcej, rozdzielczość była do tej pory zależna od wykrywanej odległości, z kolei nowy czujnik ma stałą rozdzielczość w zasięgu 25 studów. Wszystko to sprawia, że nowy czujnik ruchu 2.0 jest mniej zawodny i generalnie lepszy niż jego poprzednik.

Czujnik wychylenia

Czujnik wychylenia LEGO WeDo 2.0 Nowa wersja czujnika wychylenia WeDo wnosi ze sobą małe zmiany. Urządzenie wolniej reaguje na zmianę swojej pozycji, więc trzeba znacznie przechylić czujnik, żeby wykrył zmianę.

Odczyty są inaczej interpretowane także w przypadku tego czujnika. W Wersji WeDo 1.0, pozycje nachylenia były oznaczone w oprogramowaniu za pomocą numerów: 0, 2, 8, 4 i 10. Dokładnie te same pozycje są teraz rozpoznawane jako 0, 3, 5, 7 i 9. Trudno wyjaśnić dlaczego LEGO w ogóle wprowadziło tą zmianę, bo nie dopatrzyliśmy się żadnego oczywistego powodu. Tak czy inaczej, stanowi to kolejne utrudnienie dla nauczycieli, którzy chcą jednocześnie korzystać z obu zestawów w klasie.

Programowanie LEGO WeDo 2.0

Aktualizacja styczeń 2021 r.

LEGO WeDo 2.0, w przeciwieństwie do swojego poprzednika, nie wymaga od użytkowników dodatkowego zakupu oprogramowania. Podobnie jak w przypadku zestawu Mindstorms EV3, oprogramowanie można za darmo pobrać z oficjalnej strony LEGO, co jest dużym plusem.

Zestawy możemy programować korzystając z komputera (stacjonarnego lub laptopa) albo tabletu o odpowiednich parametrach. SmartHub zestawu WeDo 2.0 łączy się z urządzeniem sterującym korzystając z technologii Bluetooth Low Energy (Bluetooth 4.0). Nasze urządzenie musi zatem mieć dostęp do tej technologii, czyli wbudowany lub zewnętrzny moduł BLE. Jest to warunek konieczny, ale niestety nie zawsze wystarczający do tego, by nawiązać poprawne połączenie z zestawem, gdyż w grę wchodzą także wymagania sprzętowe oraz warunki specyficzne dla różnych systemów operacyjnych.

Niestety w 2016 roku premiera aplikacji przygotowana była kiepsko. Rozwiązanie kluczowych problemów dotyczących kompatybilności aplikacji z popularnie wykorzystywanym w szkołach sprzętem komputerowym i oprogramowaniem zajęło producentowi zdecydowanie zbyt długo, bo niemal dwa lata od wypuszczenia zestawu na rynek. Z tego powodu, w internecie nadal można łatwo znaleźć informacje o ogromnych trudnościach z uruchomieniem oprogramowania WeDo 2.0. Na szczęście większość z nich jest już nieaktualna.

W tej chwili instalacja i uruchomienie aplikacji na większości popularnych urządzeń (zwłaszcza tych nowszych i lepszej klasy) odbywa się zupełnie bezproblemowo. Ze starszym sprzętem możemy mieć nieco więcej problemów, ale część z nich jesteśmy w stanie łatwo rozwiązać. Poniżej znajdziecie wskazówki dotyczące instalacji i uruchomienia aplikacji WeDo 2.0 przy wykorzystaniu różnych urządzeń i systemów operacyjnych. Jeśli nie znajdziecie w nich odpowiedzi na Wasze pytania, skontaktujcie się z nami.

Szkolenia z WeDo 2 dla nauczycieli

Programowanie LEGO WeDo 2.0 na komputerach

Wymagania sprzętowe:

  • Procesor 1.5GHz Intel® Core Duo lub szybszy
  • Co najmniej 2GB/4GB RAMu dla komputera o architekturze 32/64-bitowej
  • Bluetooth 4.0 lub wyżej
  • Co najmniej 2GB wolnej przestrzeni dyskowej

Windows 10

Nowe urządzenia, czyli komputery stacjonarne lub laptopy z systemem operacyjnym Windows 10 (w wersji 14393 lub nowszej) mają zazwyczaj fabrycznie wbudowany moduł Bluetooth 4.0 Low Energy. Z tej przyczyny instalacja aplikacji WeDo 2.0 przebiega na nich zazwyczaj bez problemu.

Jeśli korzystamy z Windowsa 10 ale nasz sprzęt nie posiada takiego modułu, można wypróbować zewnętrzny moduł Bluetooth Bluegiga BLED112, podłączany do portu USB komputera, który w większości przypadków powinien rozwiązać problem. LEGO Education nie daje nam jednak gwarancji sukcesu w tej konfiguracji, musimy zatem przetestować je na własną rękę.

Jak pobrać i zainstalować oprogramowanie dla Windows 10 (kliknij żeby rozwinąć instrukcje)

  1. Wejdź na stronę education.lego.com/en-us/downloads/wedo-2/software
  2. Kliknij przycisk “Download installer” by bezpośrednio pobrać plik instalacyjny lub “Get the App” by pobrać aplikację przez sklep Windows Store
  3. Zainstaluj plik na swoim komputerze
  4. Uruchom zainstalowane środowisko
  5. W ustawieniach Bluetooth komputera upewnij się, że moduł Bluetooth jest włączony, a następnie sparuj SmartHub WeDo 2.0 z urządzeniem (kliknij zielony przycisk na SmartHubie by Windows mógł wykryć urządzenie)
  6. Połącz SmartHub z aplikacją WeDo 2.0 korzystając ze znajdującego się po prawej stronie interfejsu okna nawiązywania połączeń.

Windows 7

Starsze modele komputerów pracują zazwyczaj na systemie operacyjnym Windows 7. Na tym systemie operacyjnym (w wersji z zainstalowanym Service Packiem 1) zazwyczaj także uda nam się prawidłowo rozpocząć pracę z aplikacją WeDo 2.0, ale będzie to zawsze wymagało zakupu dodatkowego elementu.

Technologia Bluetooth 4.0 jest różnie obsługiwana przez różne systemy operacyjne Windows, więc LEGO zadecydowało, że oprogramowanie WeDo będzie kompatybilne na Windows 7 tylko z jednym adapterem Bluetooth 4.0 – jest nim BlueGiga BLED112. Innymi słowy: nieważne, czy Wasze komputery mają technologię Bluetooth Low Energy/Bluetooth 4.0, bo nawet jeśli tak, to nie zostanie ona wykorzystana przez aplikację dla Windows 7. Aby oprogramowanie połączyło się ze Smart Hubem, zawsze potrzebny jest adapter USB Bluegiga BLED112.

Jak pobrać i zainstalować oprogramowanie dla Windows 7 (kliknij żeby rozwinąć instrukcje)

  1. Wejdź na stronę: education.lego.com/en-us/downloads/wedo-2/software
  2. Kliknij przycisk “Download” by pobrać plik instalacyjny
  3. Zainstaluj plik na swoim komputerze
  4. Podłącz do komputera adapter USB Bluegiga BLED112
  5. Uruchom zainstalowane środowisko
  6. W ustawieniach Bluetooth komputera, upewnij się, że moduł Bluetooth jest włączony, a następnie sparuj SmartHub WeDo 2.0 z urządzeniem (kliknij zielony przycisk na SmartHubie by Windows mógł wykryć urządzenie)
  7. Połącz SmartHub z aplikacją WeDo 2.0 korzystając ze znajdującego się po prawej stronie interfejsu okna nawiązywania połączeń.

Mac OS X

Dla użytkowników komputerów Apple, aplikacja WeDo 2.0 jest dostępna od wersji OSX 10.10. Zainstalujemy ją korzystając z tej samej strony instalacyjnej.

Podobnie jak w przypadku komputerów z Windows 10, wszystko działa bez zarzutu jeśli nasz sprzęt ma wbudowany moduł Bluetooth 4.0 Low Energy. W przeciwnym wypadku, można wypróbować zewnętrzny moduł Bluetooth Bluegiga BLED112, podłączany do portu USB komputera, ale LEGO Education nie daje nam jednak gwarancji sukcesu takiego rozwiązania i musimy przetestować je na własną rękę.

Programowanie LEGO WeDo 2.0 na tabletach

Możliwość wykorzystania tabletów do programowania zestawów WeDo 2.0 to ważna nowość, którą wprowadzono dla zestawu WeDo 2.0. Interfejs aplikacji zdaje się wręcz sugerować, że to właśnie z myślą o urządzeniach z dotykowym ekranem projektowano środowisko programistyczne dla zestawu. Sugeruje to przewijana na boki taśma z bloczkami programistycznymi, a także nowy w stosunku do poprzednika sposób wprowadzania danych - w WeDo 2.0 bardzo często musimy coś kliknąć i przytrzymać, aby zrealizować zadanie.

Jednak nie wszystkie tablety będą kompatybilne z LEGO WeDo 2.0. Na rynku znajdziemy ogromną ilość tych urządzeń, różniących się niemal wszystkim - od jakości komponentów, przez wielkość ekranu, aż po możliwości obliczeniowe. Nie dziwi zatem, że LEGO Education dbając o komfort użytkowników podniosło nieco wymagania sprzętowe dla tego segmentu urządzeń. Jeśli dopiero planujecie zakup tabletów do pracowni komputerowej, to trzeba to zrobić z dużą rozwagą.

Android

Wymagania sprzętowe:

  • Wyświetlacz o wielkości 8 ‘’ lub większej
  • Bluetooth 4.0 lub wyżej
  • Co najmniej 2GB wolnej przestrzeni dyskowej
  • Aparat fotograficzny

Nominalnie aplikacja powinna działać z systemem operacyjnym Android 4.4.2 KitKat lub nowszym. Jednak w przypadku urządzeń opartych na Androidzie, sprawa jest nieco złożona, gdyż z tego systemu operacyjnego korzysta bardzo wiele różnych producentów sprzętu. Kluczowe będą tu zatem wymagania sprzętowe.

Niestety nawet spełnienie tych wymagań nie zawsze daje gwarancję kompatybilności, ze względu na dużą różnorodność wewnętrznych komponentów wykorzystywanych w tabletach Android. Jeśli planujecie zakup tabletów z Androidem do pracowni wykorzystującej LEGO WeDo 2.0, skontaktujcie się z nami, lub ze wsparciem technicznym LEGO.

iOS

W produktach Apple sytuacja jest dużo prostsza. Oprogramowanie jest dostępne na produkty z iOS 8.1 i nowszym, od wersji iPad 3 i iPad Mini. Wystarczy wyszukać w App Store aplikację LEGO Education WeDo 2.0. Nie powinno być żadnych problemów z pobraniem, ani zainstalowaniem aplikacji na urządzeniu.

Chromebook

Wymagania sprzętowe:

  • 4GB RAMu
  • Bluetooth 4.0 lub wyższy
  • 2GB wolnej przestrzeni dyskowej
  • Dwurdzeniowy procesor 1.40GHz Intel® Celeron® 2955U lub jego odpowiednik
  • Połączenie internetowe

Popularne w wielu krajach komputery Chromebook także można wykorzystać do pracy z aplikacją WeDo 2.0, którą pobierzemy ze strony LEGO Education. Ze względu na specyfikę urządzeń, aplikacja nie przechowuje jednak wszystkich treści w pamięci komputera, więc dostęp do niektórych treści (np. scenariuszy lekcji, materiałów dla nauczyciela) wymaga połączenia internetowego. Aplikacja jest kompatybilna z systemem operacyjnym Chrome OS w wersji 50 lub nowszej, zaś producent sugeruje jego częste aktualizowanie.

Interfejs i funkcjonalność

Po udanym zainstalowaniu oprogramowania możemy przejść do omówienia jego funkcji. Nowa wersja oprogramowania ma swoje wady i zalety, nad którymi można dyskutować godzinami.

Zacznijmy od ikony. Szczerze mówiąc, jest niezbyt ładna i mniej czytelna w porównaniu z ikoną WeDo 1.0, którą o wiele łatwiej było znaleźć na pulpicie.

Oprogramowanie uruchamia się o wiele dłużej. Potrzeba mniej więcej 12 sekund, by dało się z niego korzystać, a potem i tak trzeba lawirować przez Lobby by rozpocząć nowy projekt, lub móc edytować już istniejący.

Wszystkie te działania mogą być kłopotliwe dla młodszych dzieci. W WeDo 1.0, po dwóch sekundach można było zacząć programować.

Każdy projekt zrealizowany w oprogramowaniu WeDo 2.0 jest dostępny tylko przez Lobby; nie da się go zapisać, co może stanowić duży problem. Aby edytować, usunąć, lub zmienić nazwę istniejącego projektu, trzeba na niego kliknąć i przytrzymać kilka sekund. Ta sama metoda jest zastosowana w tabletach i na komputerach, co może być mylące dla użytkowników komputerów (domyślenie się jak to zrobić zabrało nam kilka chwil).

Wewnątrz projektu znajduje się interfejs podobny do tego z wersji WeDo 1.0. Skrypty programu tworzy się za pomocą przeciągania bloczków z menu na dole okna do obszaru programowania (Programming Canvas). Menu bloczków jest przedstawione w formie poziomej listy, którą przegląda się przewijając ją w lewo lub prawo.

W pasku narzędzi na górze okna jest kilka ważnych przycisków. Przycisk Home zaprowadzi nas z powrotem do Lobby. Przycisk Project Library otwiera panel z projektami curriculum LEGO WeDo 2.0. Tuż obok znajdziemy inspiracje do samodzielnego budowania i programowania, zawartą w bibliotece Design Library. W pasku narzędzi znajduje się także ikona Capture, która daje dostęp do aparatu i narzędzia umożliwiającego robienie zrzutów ekranu. Po kliknięciu opcji Documentation, uczniowie mogą dokumentować swoją pracę.

W sekcji Help znajdziemy zaś rozbudowaną pomoc dotyczącą interfejsu, sprzętu i bloczków programistycznych oraz instrukcję jak podłączyć Smart Hub.

Poniżej paska narzędzi, po prawej stronie panelu programowania znajdziemy Przycisk Connection Window, gdzie można kontrolować połączenie Smart Huba do urządzenia, z którego korzystasz. Aby podłączyć Smart Hub, włącz go i wybierz z listy dostępnych urządzeń (w niektórych przypadkach trzeba wcześniej sparować urządzenia). W celu zmiany nazwy urządzenia, kliknij jego nazwę na liście i przytrzymaj kilka sekund. I wreszcie, w prawym dolnym rogu znajdziemy przycisk Stop, który zatrzymuje wszystkie skrypty w programie.

Bloczki programistyczne LEGO WeDo 2.0 Software

Bloczki programistyczne  LEGO WeDo 2.0 Język programowania wykorzystywany przez środowisko LEGO WeDo 2.0, oparty na systemie przeciągnij i upuść (ang. drag and drop, o wiele lepiej nadaje się na urządzenia z ekranem dotykowym. To oznacza, że użytkownicy komputerów muszą się przyzwyczaić do paru zmian, jak przewijanie menu bloczków, czy klikanie i przytrzymywanie zamiast klikania prawym przyciskiem myszy.

Aby wprowadzić liczbę, trzeba kliknąć na pole danych i skorzystać z tablicy numerycznej, która pojawi się na ekranie. Tak, nawet na pececie nie można wprowadzić liczby za pomocą klawiatury, co jest trochę niedorzeczne. Co więcej, przy wprowadzaniu liter, klawiatury można używać, co tylko pogłębia wrażenie absurdu.

Oprócz tych kruczków, oprogramowanie WeDo 2.0 jest dość podobne do wersji 1.0. Mamy do czynienia z tymi samymi kategoriami bloczków, które są pogrupowane tymi samymi kolorami. Żółte bloczki mogą uruchomić, zatrzymać i powtarzać skrypt, mogą również przesyłać wiadomości do innych skryptów.

Jedyne co uległo tu zmianie to działanie bloczka Wait: został skalibrowany i liczba wpisana w jego polu odzwierciedla teraz liczbę sekund. WeDo 1.0 używało jednostki czasu równej 0.1 sekundy. Ta zmiana jest zrozumiała, choć nie do końca fortunna; by wykonać niektóre projekty, trzeba będzie wyjaśnić siedmiolatkom ułamki. W RoboCamp woleliśmy poprzednią jednostkę, którą nazywaliśmy „LEGOsekundami” – dzięki temu nasi uczniowie nie byli zdezorientowani.

Zielone bloczki kontrolują silnik oraz, co ciekawe, światełko na Smart Hubie. Czerwone bloczki wyświetlają liczby i obrazy w polu Display, wykonują też proste operacje arytmetyczne na wyświetlanych na ekranie liczbach.

Wprowadzono trzy nowe bloczki do sterowania samym polem Display. Można teraz zaprogramować kiedy pole ma się pokazać, schować i jakiego ma być rozmiaru.

Zmiany zaszły też w kwestii danych wejściowych dla bloczków. Kategoria Sensor została wzbogacona o trzy nowe paski do sterowania czujnikiem odległości: można teraz wykryć oddalenie, przybliżenie oraz jakąkolwiek zmianę odległości. Nadal można odczytać numeryczną wartość odległości, ale skala jest odwrotna w porównaniu do WeDo 1.0. Są też zmiany w odczytach czujnika wychylenia. Pozycje czujnika są teraz oznaczone numerami 0, 3, 5, 7 i 9.

Pozostałe bloczki wejściowe, takie jak bloczek tekstowy, losowy i dźwiękowy nie zmieniły się od poprzedniej wersji.

Warto pamiętać, że zestawy LEGO WeDo 2.0 można programować także w znanym i lubianym Scratchu! Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej, koniecznie zajrzyjcie do naszego artykułu o programowaniu WeDo w Scratchu.

Scenariusze lekcji dla WeDo 2.0

Wraz z zakupem zestawu LEGO Education WeDo™ 2.0 Core, uzyskujemy dostęp do scenariuszy lekcji przygotowanych przez LEGO. Wśród nich znajdziemy 8 króciutkich ćwiczeń wprowadzających, 12 scenariuszy zajęć (8 o tematyce Science i 4 Computational Thinking), ze szczegółowo opisanym celem zajęć, instrukcją budowy i gotowym programem (choć bez instrukcji programowania), oraz kolejnych 12 tzw. lekcji otwartych (j.w.), zawierających jedynie zajawkę tematu zajęć i kilka inspiracji konstrukcyjnych. Do rozwiązania tych zadań producent proponuje wykorzystać wiadomości zawarte w sekcji Design Library.

Dużo większe repozytorium scenariuszy zajęć, z kompletem materiałów dla ucznia i nauczyciela i szczegółowymi instrukcjami programowania w języku WeDo 2.0 lub Scratch do wyboru, znajdziecie też w ofercie RoboCamp dla nauczycieli.

Lekcje na WeDo 2 dla szkoły

Podsumowanie

Aktualizacja styczeń 2021 r.

W pierwotnej wersji tej recenzji nasze odczucia dotyczące zestawu LEGO Education WeDo 2.0 były mieszane. Wynikało to głównie z początkowych (choć niestety nie krótkotrwałych) problemów związanych z aplikacją: brakiem kompatybilności z wieloma urządzeniami i systemami operacyjnymi, oraz dużą ilością bugów i nieoptymalnych rozwiązań w samym interfejsie. Ślady tych problemów znaleźć można na pewno nadal w wielu zakątkach internetu. Od tego czasu aplikacja została jednak poprawiona, zoptymalizowana i rozszerzona o nowe materiały. Co więcej, większość sprzętu, z którym była niekompatybilna, powoli wychodzi z użycia, więc problemy te się samoistnie zdezaktualizowały.

Dlatego w roku 2021, z perspektywy niemal 5 lat pracy z zestawem, ocena zespołu RoboCamp dla zestawu WeDo 2.0 jest dużo bardziej pozytywna. I choć jego premiera była prawdopodobnie przedwczesna, co wygenerowało w początkowych latach dużo stresu i frustracji wśród użytkowników, w tym momencie LEGO Education WeDo 2.0 to naszym zdaniem najlepszy produkt do nauczania robotyki w swojej grupie wiekowej. Uwagę należy zwrócić przede wszystkim na stosunek możliwości zestawu do jego ceny. Porównywalne cenowo narzędzia dla tej grupy wiekowej dają nam zazwyczaj wielokrotnie mniejsze możliwości dydaktyczne.

Przejdźmy zatem do krótkiego podsumowania plusów i minusów zestawu. Dobór i ilość klocków w zestawie jest idealny. Jest ich odpowiednio dużo, by możliwe było budowanie niezliczonej ilości interesujących modeli, ale ich ilość nie przytłacza, co pozwala na sprawne znajdowanie elementów i ogranicza wielkość projektów, pozwalając zmieścić się z budową w rozsądnym czasie. Możliwości konstrukcyjne zestawu są bardzo dużo, a sam proces budowania łatwiejszy i przyjemniejszy. I chociaż nadal brakuje nam kilku klocków z WeDo 1 (nieodżałowane szare krzywki :( ), to zawartość zestawu oceniamy zdecydowanie pozytywnie. Kolejna rzecz, na którą warto zwrócić szczególną uwagę jest nieoczywista. Jest to szerokie i płaskie pudełko i wkładka do sortowania klocków, które zdecydowanie skracają czas budowy, a czas w klasie jest cenny (podobnie jak słuch nauczyciela, ocalony dzięki ograniczeniu hałasu).

Jeśli chodzi o części elektroniczne, ich dobór jest trafny. Jeden silnik i dwa skromne ale użyteczne czujniki wystarczą do zbudowania bardzo wielu ciekawych, interaktywnych modeli.

Co prawda nadal jesteśmy zdania, że zmiany przy interpretowaniu odczytów z czujników w stosunku do tego, co pamiętaliśmy z WeDo 1 były niepotrzebne. Utrudniło to znacznie prowadzenie zajęć przy jednoczesnym korzystaniu z obu wersji zestawów, co w początkowych latach po premierze zestawu WeDo 2.0 miało duże znaczenie. Ranga tego problemu spadła oczywiście z czasem, gdyż starsza wersja zestawu zniknęła z rynku w 2017 roku i używana jest w coraz mniejszej ilości szkół. Kwestia ta jednak zostawiła po sobie gorzki posmak prezentując wyraźnie politykę firmy LEGO - kompatybilność ze starszym sprzętem i wsparcie dla istniejącego klienta nie są tak ważne jak wyniki sprzedaży nowych zestawów.

Wprowadzenie technologii Bluetooth w SmartHubie było dobrym pomysłem, ale nie został on wykorzystany w pełni. Nie ma co prawda kabla łączącego hub z komputerem, czy tabletem, ale robot wciąż nie jest zupełnie niezależny – by uruchomić program i tak trzeba użyć innego urządzenia. W SmartHubie nadal nie ma procesora, który mógłby “zapamiętać” ostatnio wgrany program. Byłoby wspaniale, gdyby dzieci mogły przenieść zaprogramowanego robota ze swoich ławek, jak w przypadku LEGO Mindstorms, i uruchomić go gdziekolwiek w pracowni robotyki. Można by w tym celu wykorzystać przycisk na SmartHubie. Niestety na tę funkcjonalność będziemy musieli poczekać co najmniej do potencjalnej trzeciej wersji zestawu. Jest to tym bardziej przykre, że za oderwanie się od kabla zapłaciliśmy koniecznością ładowania baterii w robocie. Tym bardziej warto by w takim wypadku wykorzystać tę funkcję lepiej.

Aplikacja do programowania jest w obecnej wersji bardzo przyjazna i łatwa w instalacji i użyciu, zwłaszcza dla użytkowników nowych komputerów i tabletów dobrej jakości. Całkiem niezłe są też materiały dydaktyczne udostępniane wraz z zestawem ale jeśli ograniczymy się tylko do nich, nigdy nie wykorzystamy potencjału zestawu w pełni. Bardzo wartościowa jest też bliska współpraca LEGO z twórcami Scratcha, w przypadku WeDo 2.0 dodatkowo bardzo udana. Warto to wykorzystać przy pracy z dziećmi powyżej 8 roku życia, dla których język programowania WeDo 2.0 bywa zazwyczaj już nieco za prosty.

Zestaw jest świetnie przygotowany do pracy w szkole - to zdecydowanie najbardziej przemyślany pod tym kątem produkt na rynku, za co producentowi należą się zasłużone oklaski.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat specyfiki pracy z zestawem LEGO WeDo 2.0 w szkole, przyjrzyjcie się naszej ofercie szkoleń. W ich trakcie opowiadamy szczegółowo takich zagadnieniach jak długość trwania zajęć, wielkości grup, wyposażenie sali, formy pracy i przebieg lekcji robotyki.

O autorze
Aleksandra Syrocka
Curriculum Developer
Z wykształcenia mgr. inż. fizyki technicznej, Ola uczy dzieci robotyki od ponad 8 lat. Odgrywa kluczową rolę w projektowaniu wewnętrznego programu nauczania, łączeniu elementów STEAM z poszczególnymi lekcjami i współtworzeniu serii lekcji RoboCamp. Oprócz tego szkoli nauczycieli i pomaga im przeprowadzić lekcje robotyki.