Kurs programowania SPIKE Prime dla początkujących

Lekcje robotyki po 45–60 minut, wyjaśnione krok po kroku: od silników i pętli do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem czujników — dla szkół i edukacji domowej.
Zamów dostęp dla szkoły publicznej

Kurs w skrócie

Rozpocznij robotykę z kursem dla początkujących do LEGO® Education SPIKE™ Prime w Blokach Słów (Word Blocks). Uczniowie podążają jasną ścieżką: zaczynają od silników i prostych programów zdarzeniowych, rysują wielokąty pętlami zliczającymi, a następnie poznają czujniki — odległości, koloru, przechyłu i siły — budując i programując własne roboty. Klasyczne wyzwania, takie jak sortowanie, jazda po linii i nawigacja w labiryncie, prowadzą do prostej autonomii z użyciem zmiennych i logiki if/else.

Kurs zaprojektowany dla dzieci od 8. roku życia, mieści się w blokach 45–60 minut i wspiera praktyczne cele STEAM — dla nauczycieli i dyrektorów szukających spójnego, gotowego do użycia programu robotyki.

KURS W PRZYGOTOWANIU. Część lekcji jest jeszcze dopracowywana. Gdy będą gotowe, Twój dostęp zostanie automatycznie zaktualizowany o nowe scenariusze.

Dla kogo jest ten kurs?

45-minutowe lekcje

Zaplanowane na 45–60 minut, wszystkie scenariusze mieszczą się w standardowej 45-minutowej lekcji. Krótkie, skupione sesje utrzymują tempo i łatwo wpasowują robotykę w plan zajęć.

Dla nauczycieli i edukatorów

Jeśli chcesz prowadzić zajęcia z robotyki bez konieczności tworzenia materiałów od podstaw, ten kurs Ci to ułatwi. Nie potrzebujesz doświadczenia w programowaniu — wszystkie instrukcje i zadania są opisane krok po kroku.

Dla uczniów w wieku 8-12 lat

Najlepszy wybór dla początkujących. Młodsi korzystają na instrukcjach krok po kroku i kodowaniu wizualnym, starsi docenią kalibrację czujników i proste wyzwania robotyczne.

Dla szkół, kół zainteresowań i półkolonii

Jeden zestaw SPIKE Prime wystarczy dla 2–3 uczniów, a kurs możesz łatwo dopasować do wielkości grupy. Każdy uczestnik ma kontrolowany dostęp do platformy e-learningowej.

Co zawiera kurs Programowanie SPIKE Prime dla początkujących?

Gotowe lekcje na cały rok szkolny

15 multimedialnych scenariuszy lekcji (kolejne w przygotowaniu) — od podstaw sterowania silnikami do pętli i decyzji opartych na czujnikach w trakcie 45–60-minutowych zajęć. Każda lekcja łączy krótkie wprowadzenie STEAM ze szczegółową instrukcją budowy LEGO® Education SPIKE™ Prime i interaktywnym samouczkiem programowania w Blokach Słów.
Unikalne projekty — takie jak Jeździk geometryczny, Sejf, Bączek, czy Waga. Pobudzają ciekawość uczniów, a przy okazji wprowadzają nowe czujniki, elementy mechaniczne i bloki programowania.

Profesjonalne wsparcie dla nauczyciela

3-godzinne szkolenie wprowadzające online — dobrze poznasz zestaw SPIKE Prime, dowiesz się jak pracować z aplikacją do programowania SPIKE i jak skutecznie prowadzić zajęcia. Szkolenie możesz odbyć w dowolnym momencie trwania subskrypcji.
Licencja nauczycielska + dostęp dla uczniów— masz pełną kontrolę nad dostępem do materiałów. Udostępnij uczniom link lub loginy – mogą korzystać z instrukcji na swoich urządzeniach bez dodatkowych opłat.
Wsparcie techniczne i dydaktyczne— napisz do nas lub umów się na rozmowę, jeśli potrzebujesz pomocy z wdrożeniem kursu, organizacją zajęć lub pracą na lekcji. Możesz liczyć na pomoc naszych ekspertów.

Wygodna i bezpieczna platforma e-learningowa

Działa w przeglądarce— nie musisz instalować dodatkowego oprogramowania. Platforma działa na każdym urządzeniu z dostępem do internetu.
Zarządzanie dostępem uczniów — Ty decydujesz, do krótych lekcji uczniowie mają dostęp i na jak długo. Możesz przydzielać różne projekty poszczególnym grupom lub jeden całej klasie.

Jak to działa?

Uzyskaj dostęp
Wybierz plan, który Ci odpowiada, a potem zaloguj się na platformę e-learningową.
Wybierz lekcję
Uruchom dowolny projekt lekcyjny kilkoma kliknięciami myszy.
Ucz z przyjemnością
Skup się na uczniach, a platforma dostarczy Wam wszystkie materiały.

Scenariusze lekcji w tym kursie

Oto 3 wybrane lekcje, które możesz zrealizować ze swoją klasą. Zamów wycenę, aby dostać pełny program nauczania.

Sejf

Czas lekcji: 60 min

Wiek uczniów: 8+

Uczniowie budują sejf sterowany czujnikiem koloru. Aby otworzyć zamek, użytkownik musi wprowadzić poprawną sekwencję kolorów — jak w smart-zamku. Ten prosty, ale efektowny mechanizm uczy, jak używać czujników do kontroli dostępu i automatyzacji reakcji na dane wejściowe.
Podstawa programowaInformatyka — sekwencje i warunki if/else, prosty program sterujący robotem z czujnikiem koloru, testowanie i poprawa kodu. Technika i matematyka — projekt i montaż mechanizmu „zamka”, pomiar/odliczanie prób oraz wnioskowanie z wyników.
Zamek oparty na kolorzeLekcja wprowadza system zamka z czujnikiem koloru — robot staje się konfigurowanym urządzeniem bezpieczeństwa. To praktyczny sposób na walidację danych wejściowych i logikę if/else, pokazujący, jak modelować kontrolę dostępu prostym kodem.

Manipulator SHORTS

Czas lekcji: 45 min

Wiek uczniów: 8+

Uczniowie tworzą manipulator, który przenosi kolorowe obiekty na drugą platformę. Wyzwanie jest proste, ale otwarte — zachęca do kreatywnego rozwiązywania problemów. Model używa czujnika odległości do wykrywania obiektów i uruchamia silniki na podstawie ich bliskości.
Podstawa programowaInformatyka — zdarzenia, pętle i warunki; sterowanie silnikami na podstawie czujnika odległości oraz iteracyjne testy i kalibracja. Technika i matematyka — budowa ramienia, dobór prostych przełożeń i progów odległości, pomiar i regulacja działania.
Ruch wyzwalany czujnikiemUczniowie budują mini-robota autonomicznego, który wykrywa obiekt i reaguje w czasie rzeczywistym. To dobry przedsmak automatyki przemysłowej i dowód, że roboty rozwiązyją problemy „zmysłami”.

Pozytywka SHORTS

Czas lekcji: 45 min

Wiek uczniów: 8+

Uczniowie budują programowalną pozytywkę i komponują własne melodie. Łącząc budowę, sekwencje i bloki dźwięku, uczą się tworzyć interaktywne, ekspresyjne programy — idealne do łączenia z muzyką i plastyką.
Podstawa programowaInformatyka — programowanie zdarzeniowe (nadawanie/odbieranie komunikatów), sekwencje i pętle czasowe. Muzyka/technika/matematyka — rytm i tempo, mechanizacja „instrumentu”, liczenie taktów i czasu w programie.
Tworzenie muzyki z blokami nadawaniaLekcja zamienia robotykę w doświadczenie muzyczne: uczniowie komponują i programują melodie, poznając programowanie zdarzeniowe w przyjazny, twórczy sposób.

Razem z kursem otrzymasz...

Multimedialne scenariusze lekcji. 15 gotowych lekcji (kolejne w przygotowaniu) na 45–60 minut. Każdy scenariusz wprowadza konkretne polecenie lub koncept programistyczny wyjaśnione w praktyce poprzez roboty z klocków SPIKE™ Prime. Każda lekcja zaczyna się krótkim wstępem STEAM, potem prowadzi krok po kroku przez proces budowy, programowania i testowania.
Poziom zaawansowania rośnie stopniowo. Zaczynamy od kontroli silników, prostych programów ze zdarzeniami, przez pętle zliczające, po czujniki, decyzje if/else i zmienne w klasycznych zadaniach: robot jeżdżący po linii, sortowanie kolorów, labirynt i inne.
Instrukcje krok po kroku. Dla nauczyciela i ucznia na wszystkich etapach lekcji. Każdy krok jest wyjaśniony tekstowo i łatwy do zrozumienia dzięki multimediom.
Programowanie w języku SPIKE Word blocks (Bloki Słów). Uczniowie programują wizualnie, w języku blisko spokrewnionym ze Scratchem. Rozwijają praktyczną umiejętność kodowania w blokach, najczęściej używanych na poziomie początkującym.
Lekcje dla dzieci 8+ z elementami STEAM. Każda konstrukcja łączy kod z mechaniką i fizyką — geometrią, przekładniami, zębatkami, tarciem, pomiarami — w przyjaznej dla dzieci formie. Dzięki temu wiedza utrwala się i przenosi na inne przedmioty.
Oszczędność czasu nauczyciela. Lekcja już gotowa, dzięki czemu nauczyciel zyskuje cenny czas na rozwój, koncentrację i wspieranie uczniów.
Zamów wycenę z programem nauczania

Poznaj platformę RoboCamp online

Zobacz jak platforma wygląda od środka – przekonaj się, jak wiele może wnieść do Twoich lekcji.

Dostęp dla uczniów w cenie

Bez dodatkowych opłat Wszyscy uczniowie otrzymują dostęp do instrukcji i multimedialnych materiałów w ramach jednej opłaty. Nie musisz martwić się o dodatkowe koszty.
Elastyczna liczba kont Do grupy dołączył nowy uczeń? Skontaktuj się z naszym zespołem, a my powiększymy pulę dostępnych kont uczniowskich.

Prosta w obsłudze

Intuicyjny interfejs użytkownika Po prostu zaloguj się, wybierz lekcję na dziś i zacznij uczyć. Możesz przeglądać całą zawartość lub korzystać z listy ulubionych lekcji.
Przejrzysta struktura lekcjiKażda lekcja składa się z kilku kluczowych etapów: wprowadzenie do lekcji, budowanie, sprawdzenie działania mechanizmu, programowanie i testowanie.

Do pracy indywidualnej i grupowej

Dostosowana do stylu pracy nauczyciela Masz kontrolę nad tym, do których instrukcji i multimedialnych materiałów mają dostęp uczniowie. Ty decydujesz, co im udostępniasz i kiedy.
Różne projekty dla różnych grup Możesz przydzielić inne projekty różnych grupom uczniowskim, dzieląc się konkretnymi lekcjami według potrzeb klasy.

Szkolenie dla nauczyciela

Przygotuj się do prowadzenia zajęć robotyki i programowania w szkole z naszą pomocą. Przystępnie wyjaśnione, łatwo dostępne i praktyczne.

Zacznij pracę ze SPIKE™ Prime

Jak rozpocząć pracę z zestawem LEGO Education SPIKE™ Prime, jak przygotować aplikację SPIKE do pracy w szkole i inne praktyczne wskazówki dla nauczycieli — wszystko, co warto wiedzieć od samego początku.

Praktycznie i od ekspertów

Szkolenie jest prowadzone przez specjalistów robotyki edukacyjnej, którzy skupiają się przede wszystkim na praktycznej wiedzy – najbardziej potrzebnej podczas zajęć.

Certyfikat ukończenia szkolenia

Każdy uczestnik naszego szkolenia otrzymuje imienny certyfikat. Dokument potwierdzający Twoją wiedzę i zaangażowanie przyda Ci się do rozwoju zawodowego.

Jak zacząć? Robotyka w szkole z LEGO Education SPIKE™ Prime

SPIKE™ Prime w szkole. Co jest w zestawie, jak zorganizować przestrzeń w klasie, jak oszacować czas lekcji i jak zadbać o bezpieczne warunki pracy od pierwszego dnia.
Diabeł tkwi w szczegółach. Jak dobór elementów i elektroniki — a nawet organizacja w środku pudełka — wpływają na efekty i płynność Twojej lekcji.
Aplikacja SPIKE. Którą wersję wybrać, jak połączyć hub SPIKE (przez USB i Bluetooth), jak czytać dane z czujników i silników bezpośrednio w aplikacji.
Opcje programowania. Przegląd języków dostępnych dla SPIKE Prime — Icon Blocks (Bloki Ikon) dla najmłodszych, Word Blocks (Bloki Słów) dla średniozaawansowanych i Python — z podpowiedziami, co wybrać dla Twojej grupy.
Wzorcowa lekcja. Razem przejdziemy przez przykładową lekcję krok po kroku: kontekst lekcji → budowa robota → kodowanie w aplikacji SPIKE → testowanie i zabawa — tak wygląda robotyka w klasie.

Obejrzyj zapowiedź szkolenia

Kliknij i posłuchaj czego dowiesz się na szkoleniu, prosto od zespołu RoboCamp.

Często zadawane pytania

Część materiałów jest jeszcze dopracowywana, ale wszystkie scenariusze lekcji opublikowane na platformie są kompletne – możesz zacząć uczyć już dziś! Gdy dodamy nowe scenariusze, Twoja baza lekcji na platformie zostanie zaktualizowana automatycznie — po zalogowaniu od razu zobaczysz nowo dodane materiały.
Każda lekcja jest zaplanowana na 45 do 60 minut. Możesz każdy scenariusz przeprowadzić na jednej jednostce lekcyjnej. Możesz też swobodnie wydłużyć czas pracy, dając uczniom więcej możliwości do pracy własnej i eksperymentów. Gotowy kurs będzie zawierać 20 scenariuszy lekcji, wystarczająco dużo na cały rok szkolny. Nie musisz się martwić, że zabraknie Ci pomysłów na zajęcia.
Na szczęście nie! Z jednego zestawu może korzystać 2–3 uczniów, co świetnie sprawdza się przy pracy projektowej. To naprawdę dobre rozwiązanie, jeśli myślisz o kursie w większej grupie – jest praktyczne i znacznie mniej obciąża budżet szkoły.
Tak! Kurs powstał z myślą o początkujących. Znajdziesz tu czytelne instrukcje budowy i kodu, więc nie potrzebujesz wcześniejszego doświadczenia. Dodatkowo webinar przeprowadzi Cię przez wszystko, co warto wiedzieć przed pierwszą lekcją — od początku poczujesz się pewnie.
Dostajesz kurs w przygotowaniu: 15 interaktywnych scenariuszy lekcji (docelowo 25), dostęp roczny zarówno dla Ciebie, jak i uczniów, oraz pomoc ekspertów, gdy tylko czegoś potrzebujesz. Możesz spokojnie skupić się na prowadzeniu zajęć – wszystko inne masz już zorganizowane.
Tak. Kurs realizuje wymagania podstawy na I i II etapie (klasy 1–3 oraz 4–6). W kontekście programowania, kurs rozpoczyna od prostych sekwencji i programów zdarzeniowych ze sterowaniem silnikami, a następnie wprowadza pętle i inne elementy programowania wizualnego w Word Blocks. Kurs łączy też kod z matematyką i przyrodą: rysowanie figur pętlami, pomiar odległości/siły, zagadnienia mechaniki (przekładnie, zębatki) i zjawiska fizyczne (tarcie, ruch obrotowy).
Dla klas 1–3: Kurs kładzie solidne podstawy. Uczniowie układają i wykonują sekwencje poleceń, obserwują zależność przyczyna–skutek (reakcje programu na czujniki) oraz budują i testują proste konstrukcje. Kod łączymy z matematyką i muzyką: rysujemy kształty, mierzymy, pracujemy z rytmem i dźwiękiem.
Dla klas 4–6: Kurs prowadzi przez pełny cykl rozwiązywania problemu: od projektu, przez kod, po testy i poprawki. Uczniowie kalibrują czujniki, stosują warunki i zmienne w sterowaniu robotem oraz analizują wyniki. Równolegle poznają mechanikę (przekładnie, zębatki) i fizykę ruchu (tarcie, prędkość).

Kup dostęp do kursu

Kurs programowania SPIKE Prime dla początkujących
Dostęp dla 1 nauczyciela
Szkolenie wprowadzające online dla nauczyciela
20 scenariuszy lekcji z instrukcjami krok po kroku
Dostęp dla uczniów
980
dostęp na 1 rok
KURS W PRZYGOTOWANIU. Część lekcji jest jeszcze dopracowywana. Gdy będą gotowe, Twój dostęp zostanie automatycznie zaktualizowany o nowe scenariusze.