The Art of Making

Ćwiczenia zostały stworzone dla nauczycieli i uczniów zaangażowanych w projekt the Art of Making. Z pomocą tych ćwiczeń uczniowie nauczą się projektować, budować i programować roboty LEGO® tak, by wykonywały konkretne zadania powiązane ze sztuką. Podczas lekcji uczniowie poznają różne pojęcia z zakresu STEM, jak na przykład: czujniki, przekładnia zębata, przekładnia pasowa, przekładnia ślimakowa, napęd różnicowy, przeciwwaga, środek ciężkości, sekwencja, algorytm, pętla, instrukcja warunkowa, zmienna, itd.

Kurs składa się z 4 objaśnionych projektów (Spirograf, Robot podążający za linią, Rysownik, Ploter) ze szczegółowymi instrukcjami budowy i programowania krok po kroku, a także 1 projektu otwartego (Robotyczne ramię), w którym uczniowie samodzielnie projektują, konstruują i programują robota oraz testują jego działanie w klasowym konkursie.

Każdy projekt jest rozplanowany na 2 do 3 lekcji. Jeżeli potrzebujesz wsparcia pobierz nasz Podręcznik do Mindsorms EV3.

Materiały są dostępne w językach angielskim, polskim, holenderskim, litewskim i łotewskim.

Dostęp do 5 kompleksowych projektów robotycznych przewidzianych na 12 lekcji po 45 minut każda, stworzonych by inspirować i uczyć. Każde ćwiczenie zawiera:

  • szczegółowe instrukcje budowy robota LEGO® MINDSTORMS® ,
  • obszerne wprowadzenie ilustrowane zdjęciami i animacjami,
  • instrukcje programowania krok po kroku,
  • instrukcje testowania i rozwijania projektów,
  • scenariusz lekcji do druku dla nauczyciela – źródło pomysłów i wsparcia.

Scenariusze lekcji

SPIROGRAF
Realizując ten projekt stworzysz automatyczną maszynę rysującą, zainspirowaną słynnym spirografem. Zaprogramujesz spirograf na kilka różnych sposobów i będziesz w stanie modyfikować powstające wzory poprzez dopasowywanie kolejności oraz parametrów bloczków silnikowych użytych w programie. Spróbuj użyć różnokolorowych pisaków – tym sposobem stworzysz naprawdę imponujące wzory.
Do testowania robota potrzebujesz gumki recepturki, pisaka z miękką końcówką i kilka arkuszy papieru o wymiarach 10 cm x 12 cm.
Ćwiczenie zaprojektowane na zestaw LEGO Mindstorms EV3 Education Core #45544.
ROBOT PODĄŻAJĄCY ZA LINIĄ
W tym ćwiczeniu zbudujesz i przetestujesz prostego robota jeżdżącego. Jego głównym zadaniem będzie podążanie za czarną linią na płaskiej powierzchni. W drugiej części projektu nauczysz się programować robota używając dwóch różnych algorytmów. Wykorzystasz instrukcje warunkowe, bloczki matematyczne i pętle. Podczas zajęć dowiesz się czym jest czujnik koloru oraz jak można go wykorzystywać w robotyce i naukach stosowanych.
Do przetestowania robota będziesz potrzebować maty z zaznaczoną czarną linią albo rolki czarnej taśmy izolacyjnej.
Ćwiczenie zaprojektowane na zestaw LEGO Mindstorms EV3 Education Core #45544.
RYSOWNIK
W tym ćwiczeniu zbudujesz rysownik, który umożliwi Ci stworzenie wielu złożonych wzorów. Najpierw dowiesz się czym są rysunki techniczne i jaką rolę odgrywają w projektowaniu. Druga część projektu pozwoli Ci poznać na wylot i od środka konstrukcję robotycznego rysownika. Potem przetestujesz działanie maszyny i przygotujesz program.
Do testowania rysownika będziesz potrzebować cienkiego mazaka (ok. 8,5 mm grubości) i kilka arkuszy grubego papieru.
Ćwiczenie zaprojektowane na zestaw LEGO Mindstorms EV3 Education Core #45544.
PLOTER
W tym ćwiczeniu zbudujesz ploter. Po ukończeniu będzie mógł automatycznie narysować zaprogramowany wzór na papierze. Druga część projektu pozwoli Ci poznać na wylot i od środka konstrukcję robotycznego plotera. Następnie napiszesz program do sterowania robotem i narysujesz prosty wzór. Potem stworzysz bardziej złożony program zawierający zmienną i równanie kontrolujące wartość zmiennej, który precyzyjnie naszkicuje kwadratową spiralę.
Do przetestowania plotera będziesz potrzebować pisaka z miękką końcówką i kilka kartek A4.
Ćwiczenie zaprojektowane na zestaw LEGO Mindstorms EV3 Education Core #45544.
ROBOTYCZNE RAMIĘ
W tym ćwiczeniu zaprojektujesz, zbudujesz i zaprogramujesz zdalnie sterowane robotyczne ramię. Gdy dokończysz ten wyjątkowy projekt, będziesz mógł zdalnie przenosić przedmioty z jednego miejsca na inne. Pierwsza część koncentruje się na zaprojektowaniu konstrukcji, druga na budowaniu, zaś trzecia część obejmuje programowanie wraz z testowaniem zbudowanego przez Ciebie robotycznego ramienia. Pod koniec będziesz testować robota i zaprezentować wyniki swojej pracy.
Ćwiczenie zaprojektowane na zestaw LEGO Mindstorms EV3 Education Core #45544.

Informacje o projekcie

O module:

The Art of Making to jeden z czterech modułów stworzonych w ramach projektu finansowanego przez Komisję Europejską. Autor modułu: Ola Syrocka Współtwórcy modułu: Katarzyna Gliniecka, Dominika Skrzypek ### Pozostałe moduły: Materiały stworzone w ramach innych modułów projektu są dostępne tutaj. ### O projekcie: How to Raise an Inventor. Materiały do nauki technologii i inżynierii dla szkół. Erasmus+ KA2 Strategic Partnerships for School Education 2017-1-LT01-KA201-035284 02.11.2017 – 01.11.2019 ### Partnerzy projektu: 1. Robotikos mokykla (Szkoła robotyki), Litwa 2. Kauno technologijos universiteto inžinerijos licėjus (Liceum Inżynieryjne Uniwersytetu Technologii w Kaunas), Litwa 3. Rīgas Valsts 2. Ģimnāzija (Gimnazjum nr 2 w Rydze), Łotwa 4. Fundacja Edukacyjne Centrum Doskonalenia, Polska 5. Cooperatie Devlab, Development Laboratories UA, Holandia 6. BBS Haren Donk en Reit (Przedszkole i szkoła w Haren), Holandia