Programista i drwal wchodzą do baru… I wychodzą z hipsterskim robotem z drewna.

To nie żart. Razem z dzieciakami możecie zbudować i zaprogramować robota zrobionego z drewnianych części konstrukcyjnych i odkrytych modułów elektronicznych. Ciekawi Was co z tego wyjdzie?

Codebox stworzony przez LOFI to proste, niczym nie przysłonięte narzędzie do nauki robotyki i programowania. Skręcane za pomocą śrubek elementy z surowego drewna, podstawowa elektronika i sterownik Arduino pozwoliły na uzyskanie produktu bardzo konkurencyjnego cenowo. Zwłaszcza w porównaniu z innymi zestawami przeznaczonymi na ten sam segment rynku.

Postanowiliśmy sprawdzić jakie są merytoryczne koszty tak niskiej ceny.

Zacznijmy od krótkiego przedstawienia kontekstu historycznego. Otóż seria Codebox została opracowana na podstawie doświadczeń zdobytych przy pracy z poprzednim zestawem producenta – Edubox.

Przy projektowaniu nowego zestawu wzięto pod uwagę główne bolączki poprzednika, między innymi bardzo długi czas budowy konstrukcji, który uniemożliwiał pracę z zestawem w ramach regularnych zajęć szkolnych. Nowe zestawy wraz z nowymi materiałami w pewnym zakresie rozwiązują ten problem i, przy pewnej dozie samozaparcia, da się wykorzystać zestawy na regularnych zajęciach szkolnych.

Dzisiaj można zakupić zestaw podstawowy Codebox Starter,Starter zawierający elektronikę i podstawowe elementy konstrukcyjne. Oprócz niego dostępne są rozszerzenia: Codebox Drive pozwalające na budowanie pojazdów i Codebox TV – prosty, programowalny wyświetlacz LED. możemy dokupić także dodatkowe elementy, jak woltomierz czy moduły umożliwiające komunikację Bluetooth.

Mieliśmy okazję testować zarówno zestaw podstawowy, jak i jego rozszerzenia przez kilka tygodni.

Jakie są główne wady i zalety zestawu LOFI Codebox? Jak używać tego robota w edukacji szkolnej? A może lepiej sprawdza się w domu?

Aby odpowiedzieć na te pytania, dobrze przyjrzeliśmy się nowemu zestawowi od LOFI.

LOFI Codebox Ocena

Konstrukcja

Roboty LOFI składa się z elementów elektronicznych opartych na Arduino oraz drewnianych części konstrukcyjnych wycinanych laserowo. Elementy łączone są za pomocą drobniutkich śrubek i kwadratowych nakrętek. Na szczęście w zestawie znajdziemy też śrubokręt.

Składanie robotów LOFI jest dosyć trudne. Śrubki i nakrętki wykorzystujemy do uzyskiwania dwóch rodzajów połączeń: równoległych i prostopadłych.

Połączenia równoległe są zazwyczaj proste do uzyskania. Trudniejsze są połączenia prostopadłe, uzyskiwane dzięki zastosowaniu kwadratowych nakrętek i odpowiednio zaprojektowanych nacięć w drewnianych elementach, dzięki którym śruby sprytnie ściągają części ze sobą. Sposób ten pozwala na uzyskanie trwałych i sztywnych połączeń, jednak nastręcza sporo trudności przy pracy. Zazwyczaj wiąże się z żonglowaniem kilkoma drewnianymi elementami, śrubkami, nakrętkami oraz śrubokrętem na raz.

Mimo trudów, składanie robotów LOFI jest bardzo satysfakcjonujące. Spodoba się jeszcze bardziej tym, którzy lubią DIY i pracę z drewnem. Prostota materiałów daje dzieciom wrażenie składania czegoś niemal od zera, co dostarcza dużo radości i pozytywnie wpływa na samoocenę i zaangażowanie. Przy okazji rozwijają zdolności motoryczne (w sam raz na lekcje techniki!) i pracują nad swoją cierpliwością.

Specyfika pracy z zestawem sprawia jednak, że zestawy LOFI polecamy do pracy z dziećmi od 12. roku życia wzwyż (producent poleca Codebox dla klas 4-8).

RoboRada: Jak łatwo zmontować połączenie prostopadłe?
Włóż palec pod miejsce na nakrętkę. Dzięki temu przytrzymasz nakrętkę na miejscu i łatwiej wkręcisz śrubkę. Jeśli miejsce połączenia jest mało dostępne, ułóż robota tak, by śrubkę trzeba było wkręcać od góry do dołu. W takim ułożeniu nakrętkę można ostrożnie ułożyć na miejscu i dopiero potem przystąpić do wkręcania.

Niestety części konstrukcyjne dostępne w zestawach są mało uniwersalne. Każda z wersji zestawu zawiera elementy potrzebne do zbudowania konkretnych, przygotowanych przez producenta robotów. Mamy tu raczej do czynienia ze zbiorem elementów specjalnie zaprojektowanych do złożenia kilku ciekawych robotów. Mówimy zatem raczej o robocie 5 w 1 niż typowym zestawie robotycznym. Trudno konstruować własne modele na podstawie części dostępnych tylko w Codebox.

Z drugiej strony, jeśli szczęśliwym trafem masz dostęp do wycinarki laserowej, możesz łatwo projektować swoje własne części i wycinać je z arkuszy drewna!

Problematyczna może okazać się także trwałość zestawów. Drewniane elementy łatwo uszkodzić już podczas wyjmowania z płytek, więc z czasem mogą się połamać lub wyrobić, a drobne śrubki i nakrętki łatwo pogubić, zwłaszcza w warunkach pracy zajęciowej.

Sytuacja ma się zgoła inaczej, gdy przyjrzymy się elementom elektronicznym. Codebox Starter dostarcza nam sporo ciekawej elektroniki - przejdź dalej po szczegóły.

Bogata selekcja silników i czujników daje dużo możliwości, zwłaszcza w zakresie interakcji robota z otoczeniem. Moduły elektroniczne pozwalają budować i programować ciekawe urządzenia, mimo minimalnej liczby części konstrukcyjnych.

Elektronika też ma swoje problemy. Elementy są praktycznie nie obudowane, więc łatwo je uszkodzić. Złącza z pinami mogą nastręczać nieco kłopotów, bo nietrudno wpiąć kable niewłaściwą stroną lub zgiąć piny, co może prowadzić do uszkodzenia części. Zwróćcie również uwagę na stosunkowo miękką izolację kabli – łatwo ją przypadkowo uszkodzić w trakcie nieostrożnego skręcania robotów.

Codebox Starter: Co jest w pudełku?

Codebox Starter by Lofi parts

Wszystko czego potrzebujesz: drewno i elektronika. Zacznijmy od elementów koniecznych do ożywienia każdego robota.

Najważniejszą część zestawu podstawowego stanowią elementy elektroniczne. Znajdziemy tu sterownik Arduino UNO z adapterem LOFI Brain 2.0, 1 serwomotor, 2 diody LEDs, 2 czujniki światła, 1 czujnik odległości, 1 przycisk i 1 potencjometr.

Bez obaw, w zestawie znajdziemy też mniej interesujące, jednak równie ważne elementy, czyli kable do podłączenia modułów ze sterownikiem, kabel USB do łączenia sterownika z komputerem i kable z krokodylkami. Jeśli chodzi o elektronikę, Codebox Starter ma wszystko czego potrzebujecie.

Co to jest LOFI Brain?
Adapter LOFI Brain to nadbudowa do płytki Arduino, który ułatwia podłączanie pozostałych elementów elektronicznych i umożliwia łączenie za pomocą gniazd i wtyczek. Wyposażono go w 4 trzypinowe złącza wejścia, 4 złącza wyjścia, gniazdo czujnika odległości, gniazda silników prądu stałego, port modułu Bluetooth, wejście micro USB pozwalające na podłączenie powerbanku oraz wbudowany brzęczyk.

Do budowania znajdziemy 4 arkusze drewnianych elementów konstrukcyjnych, części pozwalające na złożenie pudełka do zestawu, plastikowe orczyki do łączenia drewnianych elementów z serwomotorem oraz komplet śrubek, nakrętek i śrubokręt. W środku jest też miły bonus dla dzieci - drewniane odznaki i ramki pozwalające uczniom na podpisywanie zestawów i zbieranie umiejętności.

Elementów konstrukcyjnych znajdziemy w zestawie bardzo niewiele. Tym bardziej, że jeden z czterech arkuszy zawiera części do złożenia drewnianego pudełka na śrubki i nakrętki.

W sumie dostajemy 22 drewniane elementy konstrukcyjne, nie licząc drewnianych podkładek pod śrubki. Z tych części zbudujemy korpusy robota (czyli sześcienne pudełka) w 2 rozmiarach, obudowę czujnika odległości i serwomotoru oraz ruchome ramię.

Czytaj dalej i dowiedz się co nieco o rozszerzeniach, albo skocz dalej i zobacz jakie roboty możesz zbudować z Codebox Starter.

Codebox Drive: Drewniane roboty na kółkach

Codebox Drive by Lofi parts

Sprzedawane oddzielnie rozszerzenie zestawu zwiększa możliwości zestawu podstawowego. Pozwala na zbudowanie 7 pojazdów.

Uwaga!
Pamiętajcie, że ten produkt nie jest samodzielnym zestawem. Aby móc budować i programować roboty, będziecie postrzebować zestawu Starter, który zawiera mikrokontroler.

Codebox Drive to więcej części konstrukcyjnych. Trafiają do nas pod postacią kilku drewnianych arkuszy, z których wyjmiemy 75 elementów, nie licząc drewnianych podkładek pod śrubki. Częściom drewnianym towarzyszą śrubki i nakrętki, oraz metalowe kółko podporowe i opony przydatne w budowaniu pojazdów.

Chociaż liczba elementów jest imponująca, znów trafiamy na ten sam problem - części są mało uniwersalne. Nie zachęcają młodych konstruktorów do eksperymentowania z własnymi konstrukcjami. Niemniej, dzięki większej liczbie części, stworzenie własnego modelu robota jest możliwe. Wciąż nie jest łatwe, ale osiągalne.

Wśród nowych części elektronicznych znajdziemy dwa silniki prądu stałego. Pojawia się także drugi serwomotor wraz z plastikowymi orczykami oraz powerbank, dzięki któremu możemy uniezależnić zasilanie robota od komputera.

Uwaga!
Jeśli chcemy programować roboty w graficznym języku programowania, a nie zaawansowanym tekstowym Arduino IDE, nie będziemy w stanie wykorzystać powerbanku bez dokupienia dodatkowych elementów, a mianowicie modułu Bluetooth podłączanego do LOFI Brain, oraz adaptera Bluetooth 4.0 podłączanego przez złącze USB do komputera.

Czego zabrakło? Naszym zdaniem warto byłoby dodać do zestawu moduł i adapter Bluetooth. Razem z powerbankiem umożliwiłyby budowanie w pełni autonomicznych robotów.

Codebox TV: Zabawa ze światełkami RGB

Dodatek do zestawu CODEBOX to programowalny wyświetlacz LED 8×8 pikseli. Podłączamy go do modułu LOFI Brain za pomocą pojedynczego kabla. W zestawie znajdziemy także kilka wersji obudowy, papierową przysłonę oraz podstawkę.

Codebox TV możemy sterować przy pomocy aplikacji LOFI Blocks. Znajdziemy tu dwa bloczki do sterowania kolorem diod oraz instrukcje pozwalające na wyświetlanie liczb i prostokątów. W materiałach dla nauczycieli znajdziemy 2 ciekawe lekcje przygotowane do pracy z tym rozszerzeniem dotyczące tworzenia pixel artów.

To skromne rozszerzenie może być naprawdę ciekawe i przydatne do tworzenia mini gier i animacji, albo jako wyświetlacz różnych danych.

Programowanie

Zanim zaczniecie kodować, musicie zainstalować kilka aplikacji i pluginów: oprogramowanie Arduino IDE oraz aplikację LOFI Robot Extension (rozszerzenie Google Chrome). Aby ułatwić cały proces, producent przygotował oficjalną instrukcję, gdzie każdy krok został wyjaśniony. Kiedy komputer zostanie przygotowany, będzieci mogli programować roboty LOFI za pomocą aplikacji dostępnych wprost w przeglądarki internetowej.

Pamiętajcie, że kod będzie działał tylko wtedy, jeśli uruchomicie rozszerzene LOFI Robot Extension i połączycie się z płytką Arduino. Więcej informacji o tym jak przygotować swój komputer do pracy z robotami LOFI znajdziecie na stronie producenta.

Połączcie płytkę z urządzeniem sterującym (komputerem/tabletem/smartfonem) przy pomocy kabla USB albo technologii Bluetooth 4.0 i zaczynajcie programować!

Producent stworzył dwie aplikacje do programowania robotów:
- LOFI Blocks (oparte na Google Blockly)
- ScratchX (modyfikacja Scratcha 2.0).

Jeżeli macie problemy z połączeniem, rozwiązaniem mogą być adaptery. Specjalne adaptery do płytki Arduino oraz do laptopa są sprzedawane oddzielnie. Jednak do laptopa można wykorzystać adapter Bluegiga BLED112, znany ze współpracy z Photonem i LEGO WeDo 2.0.

LOFI Blocks: Dobra aplikacja z małymi udziwnieniami

Oparte na Google Blockly LOFI Blocks to graficzno-tekstowe środowisko programistyczne. Programujemy w nim układając skrypty z kolorowych bloczków z instrukcjami. Jeśli to nie Wasz pierwszy raz z bloczkami, odnajdziecie się raz dwa.

Co ciekawe, LOFI Blocks ożemy wykorzystać do programowania nie tylko robota LOFI, ale także innych robotów opartych na platformie Arduino.

LOFI Blocks Programming

Bloczki sterujące elektroniką robotów LOFI umieszczono w kategorii “Robot”. Pozwalają one na sterowanie silnikami prądu stałego, serwomotorem i innymi urządzeniami wejścia i wyjścia: czujnikiem odległości, brzęczykiem oraz wyświetlaczem CODEBOX TV. W pozostałych kategoriach znalazły się bloczki kontroli przepływu programu, instrukcje operacji na liczbach, operatory logiczne, zmienne, a także instrukcje służące do rysowania, wydawania dźwięków i wykrywania zdarzeń. Ogólnie mówiąc, możliwości programistyczne są całkiem spore.

Ciekawostką jest wbudowany w aplikację syntezator mowy, który pozwala na odtwarzanie zaprogramowanych komunikatów w kilku językach.

Kolejną zaletą LOFI Blocks jest możliwość przełączania go na kilka języków narodowych. Codebox jest produktem skierowanym do dzieci, więc wspaniale jest móc używać poleceń programistycznych w języku, który rzeczywiście rozumieją. Angielski może i jest najbardziej rozpowszechnionych językiem w programowaniu, ale nie każdy zna go od kołyski.

Jednak nie wszystkie aspekty aplikacji są jasne i klarowne. Zamiast bloczka startowego w aplikacji wykorzystano pętlę nieskończoną; w trakcie tworzenia programu wszystkie instrukcje umieszczamy wewnątrz pętli. Jest to zaskakujący wybór, zważywszy na dydaktyczne przeznaczenie aplikacji. Dydaktyka podpowiada, by w nowo tworzonym programie pętle nieskończone dodawać na samym końcu – wówczas łatwiej można wykryć ewentualne błędy programu.

Problemem jest też podgląd wartości czujników przedstawiony w formie suwaka. Często zmiany wskazań czujnika, które chcemy wykryć są na tyle drobne, że ten sposób przedstawienia jest zupełnie nieprzydatny. Lepiej sprawdziłoby się chyba zwykłe okienko numeryczne.

LOFI Robot ScratchX

Lubicie Scratcha? Możecie go użyć do programowania robotów LOFI z nieoficjalnym rozszerzemien LOFI Robot Chrome v4. W rozszerzeniu znajdziemy takie same bloczki jak w kategorii “Robot” aplikacji LOFI Blocks, a także pełną paletę bloczków programistycznych Scratcha.

Rozszerzenie przesuwa kategorię wiekową Scratcha w górę. Instrukcje LOFI Robot są bardziej skomplikowane niż pozostałe bloczki Scratcha, mają dosyć abstrakcyjne nazwy i dużo parametrów co sprawia, że ta wersja Scratcha sprawdzi się lepiej w pracy z nieco starszymi dziećmi.

Jako, że zostało oparte na Scratchu w wersji 2.0, interfejs tego rozszerzenia trochę różni się od Scratcha dostępnego online obecnie. Ale niech wygląd Was nie zmyli - najważniejsze polecenia i układ środowiska w ogóle się nie zmieniły.

Aplikacja jest merytorycznie dobra. Jest przyjazna w użyciu i promuje naukę programowania, co po części zawdzięcza temu, że oparto ją na świetnym i sprawdzonym rozwiązaniu.

Uwaga!
Aplikacja korzysta z technologii Flash, więc jej dostępność może niebawem ulec zmianie.

Materiały Edukacyjne

Codebox Starter: 5 Robotów do złożenia

Z zestawu możemy zbudować 5 robotów: Lampkę, Automatyczną bramę, Strzelnicę, Robota Szuracza oraz Robota Głowacza. Budowanie jednego robota zajmuje od 20 do 40 minut. System konstrukcji jest dość skomplikowany, ale za to wszystkie instrukcje są łatwo zrozumiałe.

Aby wykorzystać Codebox w ramach zajęć szkolnych, wyberaj najmniej skomplikowane roboty. Może nie będą wyglądać szczególnie imponująco, ale za to wszyscy uczniowie ukończą swoje projekty przed dzwonkiem.

W materiałach do zestawu znajdziemy instrukcje budowy robotów oraz opisy programów zawarte w Lekcjach na stronie producenta. Oprócz scenariuszy lekcji zaprojektowanych pod konkretne modele robotów, producent przygotował między innymi interesującą lekcję wprowadzającą o czujnikach, które znajdziemy w zestawie.

Wszystkie materiały są dobrej jakości. Widać znaczący postęp w stosunku do poprzedniej generacji LOFI Robot (Edubox), choć i tu natrafiliśmy na kilka nieścisłości. Na pierwszy rzut oka czasem nie widać która lekcja powinna zostać zrealizowana z którym robotem.

Dlatego jeśli chcecie wiedzieć jak producent zaleca wykorzystać materiały edukacyjne z robotami, zajrzyjcie do filmów z instrukcją programowania. Choć pokazane na filmach modele są czasem zmodyfikowane w stosunku do tych, do których przygotowano instrukcje, to one pomogą nam wybrać właściwy model robota.

Same filmy mogą być dla niektórych pomocne, ale wydają się być nadmiarowe. W materiałach do zajęć znajdziemy czytelny opis programu z ilustracjami, z którego dużo łatwiej korzystać.

Tak czy inaczej, zarezerwujcie sobie trochę czasu na zapoznanie się z materiałami osobiście, zanim zaczniecie ich używać w klasie.

Teraz przyjrzyjmy się robotom, które możecie zbudować z Codebox Starter.

Robots Codebox Starter

Możemy zbudować 5 robotów o różnych cechach. Inteligentna Lampka reaguje na światło w pokoju; Automatyczna brama wykorzystuje czujnik odległości; Robot Szuracz jest bez wątpienia kreatywnym robotem - porusza się bez kół i nóg! Tworzenie Strzelnicy z drewna i czujników również jest ciekawe, ale będziecie potrzebować wskaźnika laserowego, żeby móc jej używać.

Ze wszystkich robotów, które da się zbudować z Codebox Starter, Robot Głowacz jest najbardziej ekscytujący. Możemy dla niego napisać kilka programów, każdy w innym celu. Niektóre z nich, jak na przykład Sonar, są dość złożone i trudno je zrozumieć bez objaśnienia. Na szczęście jest dostępne w języku polskim.

Codebox Drive: Jak to się rusza?

Dla rozszerzenia zestawu przygotowano instrukcje budowy 7 robotów. Konstrukcje z rozszerzenia Codebox Drive są ciekawsze niż te z zestawu podstawowego (roboty mogą się poruszać!), ale wiąże się to z dłuższym czasem budowy.

Warto jednak zaznaczyć, że w stosunku do poprzedniej wersji zestawu i tu widoczny jest postęp. Konstrukcje są uproszczone (np. dużo mniej skomplikowana konstrukcja kół), a liczba połączeń zminimalizowana, co sprawia, że budowa modeli zajmuje około 60 minut, czyli prawie dwukrotnie krócej niż z poprzednim zestawem.

Instrukcje budowy dla tej wersji zestawu składają się z czarno-białych rysunków technicznych, a nie zdjęć, dzięki czemu elementy są lepiej widoczne. Same instrukcje są jednak mniej dopracowane – na schematach brakuje wkręconych wcześniej śrubek co może być mylące.

Robots Codebox Drive

Chociaż można stworzyć 7 różnych robotów, programowanie zostało wyjaśnione (wśród Lekcji) tylko dla 3 modeli: Podstawowy pojazd, Podnośnik paleciak i Robot Światłolub.

Oczywiście możemy samodzielnie zaprogramować Robokota, Pojazd Głowacz, Pojazd z uchwytem na pisak i Robota piłkarza po prostu kopiując skrypt programu opublikowany na stronie producenta, ale obecnie nie ma do nich instrukcji ani objaśnienia. Jesteśmy zdani na siebie.

Ale jeżeli macie już doświadczenie w pracy z innymi zestawami do robotyki, warto spróbować.

Drewniane roboty do szkoły?

Jeżeli czytaliście uważnie, to wiecie już, że Codebox można wykorzystać w szkole. To świetna wiadomość!

Codebox polecamy uczniom w wieku 12 lat (lub starszym) oraz nauczycielom, którzy mają wcześniejsze doświadczenie z zestawami do robotyki. Oddzielne części konstrukcyjne, śrubki, nakrętki i goła elektronika mogą być bardzo ciekawe i rozwijające, o ile Was nie przytłoczą.

Rozpisując plan lekcji, zarezerwujcie 90 minut na jedną lekcję z robotami Codebox. Chociaż 45 minut wystarczy na ukończenie prostszych robotów z serii Codebox Starter, to uczniom na pewno spodoba się możliwość bezstresowego budowania i zabawy z robotami. Co więcej, w 90 minut uda im się ukończyć także bardziej skomplikowane projekty.

Dwóch uczniów może korzystać z jednego zestawu Codebox Starter jednocześnie. Budując roboty LOFI warto mieć dodatkową parę rąk do pomocy!

Przed przystąpieniem do składania musimy wyjąć drewniane elementy konstrukcyjne z naciętych laserowo płytek. Warto zrobić to korzystając z nożyka introligatorskiego, co pozwoli na zminimalizowanie uszkodzeń, które łatwo spowodować wyłamując czy wykręcając elementy.

Przygotowanie zestawów do pracy jest dosyć czasochłonne, wymaga precyzji i ostrożności (łatwo o drzazgę). Dlatego jeśli planujemy wykorzystać zestawy na zajęciach z dziećmi, najlepiej przygotować zestawy samodzielnie przed lekcją, lub poświęcić na ten etap dodatkowe zajęcia. Wyjęcie elementów, złożenie pudełek na zestawy i śrubki, oraz omówienie zawartości zajmą około 45 minut.

Koszt

  • Codebox Starter – 399.00 zł
  • Codebox Drive – 289.00 zł
  • Codebox TV – 179.00 zł
  • Bluetooth 4.0 for LOFI Brain – 89.00 zł
  • Codebox Full Kit – 889.00 zł

Podsumowanie

Codebox od LOFI jest zdecydowanie ciekawym zestawem. Dzięki połączeniu zaawansowanych czujników z drewnianymi elementami, stworzone roboty mają wyjątkowy styl, który wielu entuzjastom robotyki przypadnie do gustu.

Nowa seria od LOFI Robot jest zdecydowanym postępem w porównaniu do poprzedniego zestawu. Najważniejszym osiągnięciem producenta jest dostosowanie produktu do pracy w warunkach szkolnych, dzięki znacznemu skróceniu czasu budowy i uproszczeniu konstrukcji.

Wszystkie roboty nowej serii zbudujemy i zaprogramujemy w ramach 90-minutowych zajęć. Choć w przypadku konstrukcji z Codebox Drive czasu na programowanie nie zostanie zbyt wiele. Efekt ten udało się częściowo osiągnąć dzięki przeprojektowaniu elementów konstrukcyjnych i zmniejszeniu ilości połączeń między elementami. Jednak główną przyczyną jest uproszczenie konstrukcji.

Najprostsze projekty to modele o skromnej warstwie konstrukcyjnej, balansujące na granicy definicji słowa “robot”. Konstrukcje z rozszerzenia Codebox Drive są ciekawsze, ale zarówno system budowy, jak i dobór elementów konstrukcyjnych zniechęcają do samodzielnego eksperymentowania.

Skutki tych zmian są znaczące. Nowa odsłona zestawu od LOFI nie posłuży nam do prowadzenia zajęć z tradycyjnej robotyki. Zamiast skupiać się na tworzeniu mechanizmów i programowaniu po równo, na lekcjach z Codebox powinniśmy spodziewać się trochę budowania, podstaw programowania oraz wstępu do elektroniki.

Pracując z Codebox decydujemy się odstawić na półkę zagadnienia związane z konstruowaniem i mechaniką, żeby skupić się na elektronice i programowaniu. Oczywiście nie jest to zła strategia, jeśli jest świadoma.

Obserwacje te powinny być istotne nie tylko dla nauczycieli i ich uczniów, ale także dla producenta zestawu. W efekcie bowiem platforma LOFI z taniego, choć trudnego w zastosowaniu zestawu do robotyki staje się zupełnie innym produktem i trafia do segmentu rynku, gdzie jego cena nie jest już tak konkurencyjna. Zamiast LEGO Mindstorms LEGO Mindstorms czy VEX IQ, Codebox znacznie trafniej porównamy z zestawami takimi jak micro:bit od BBC.

Szeroko znany micro:bit zachęca do łączenia prostych elementów elektronicznych sterowanych za pomocą niewielkiego mikrokontrolera z dowolnymi znajdującymi się pod ręką materiałami konstrukcyjnymi, najlepiej z odzysku. Dzięki temu te stosunkowo tanie moduły pozwalają na uczenie nie tylko elektroniki i programowania, ale także rozwijanie twórczości uczniów. Przy odrobinie pracy i wyobraźni, podobny efekt jest osiągalny z Codebox.

Jak poradzi sobie platforma LOFI wśród nowej konkurencji, czas pokaże.

O autorach
Aleksandra Syrocka
Curriculum Developer
Z wykształcenia mgr. inż. fizyki technicznej, Ola uczy dzieci robotyki od ponad 8 lat. Odgrywa kluczową rolę w projektowaniu wewnętrznego programu nauczania, łączeniu elementów STEAM z poszczególnymi lekcjami i współtworzeniu serii lekcji RoboCamp. Oprócz tego szkoli nauczycieli i pomaga im przeprowadzić lekcje robotyki.
Dominika Skrzypek
International Education Specialist
Miłośniczka robotów, kształcenia ustawicznego oraz języków – naturalnych, jak i sztucznych. Z wykształcenia pedagog i lingwistka zarazem, w zespole RoboCamp nadzoruje publikowane treści i odpowiada za przygotowanie anglojęzycznych nauczycieli do pierwszej lekcji robotyki.